H I S T O R I E  F O R D U  C A P R I

 
  

MkI                                                 MkII                                                 MkIII


Historie toho "pravého" Capri se začala psát až rokem 1965, proto nehodlám obšírně popisovat model Consul Capri, který spatřil světlo světla o pár let dříve, a to již v roce 1961. Tento model střední velikosti byl vyráběn pouze ve Velké Británii a doplňoval řadu mezi starým  Fordem Prefect a Zephyr Mk2. Na trh měl být Consul Capri uveden ještě před modelem 105E Anglia, ale vedení automobilky jej chtělo vybavit nově vyvinutým motorem typu Kent, takže došlo ke skluzu. Tvary vozu byly silně inspirovány produkty US automobilky v Dearbornu, proto se setkáváme s ploutvemi na zádi vozu. Výroba modelu Consul Capri neměla dlouhého trvání a zanikla nástupem Fordu Cortina Mk1 v roce 1963. Consul Capri nedosáhl takové popularity jako modely Anglia, Cortina a později Escort. Díky faktu, že jich bylo vyrobeno něco málo přes 111 tisíc kusů, dnes jsou raritní, tudíž vysoce ceněné.

 
1965
Díky obrovskému úspěchu Mustanga v USA se Fordovy závody rozhodly pro postavení evropského "hříběte". Cílem bylo vytvořit v poměrně krátké době atraktivní čtyřmístný vůz s módním stylingem a dobrým ovládáním, s maximálním použitím existujících dílů a komponent Ford.
John Hitchman se svým týmem britských inženýrů začínají pracovat na návrzích tohoto"hříběcího" projektu. Mezitím se také provádí spotřebitelský průzkum.

 

1966
Vyrobeny prototypy, které jsou rozsáhle testovány ve Velké Británii a Belgii.
14.července padlo rozhodnutí pro reálnou výrobu vozu.

prvotní studie vozu MkI

Listopad 1967
Vozu je definitivně přidělen název "Capri".

Listopad 1968
Je zahájena výroba v Halewoodu, nedaleko Liverpoolu.

Leden 1969
Světová premiéra na Bruselském autosalónu 24.ledna, novinářům a odborné veřejnosti bylo Capri představeno o tři dny dříve v Bonnu. Reklamní kampaň a prodej v Evropě zahájeny v únoru.

Únor 1969
Představení britské veřejnosti. Všechny modely mají karoserii typu fastback. Mechanické díly jsou shodné s ostatními modely od Forda a pohon zadních kol skrze 4-stupňovou převodovku. Motory pro britskou řadu byly typu „Kent“ ve standardní nebo „GT“ úpravě, nebo V4 dvoulitrový motor.

 
model vozu Capri
typ motoru
výkon bhp
0-60 mph
maximální rychlost
1300 1298 cc Kent 52 ~20 sec. 85 mph
1300 GT 1298 cc Kent 64 15-16 sec. 92 mph
1600 1599 cc Kent 64 16 sec. 90 mph
1600 GT 1599 cc Kent 82 13,5 sec. 100 mph
2000 GT 1996 cc V4 Essex 93 11 sec. 105 mph

Varianty, které mohly být upravovány na požadavek zákazníka:
X pack - dvoutónový klakson, dvojí osvětlení interiéru, úprava zpětného zrcátka, kontrolka ruční brzdy, zpáteční světla.
L pack - doplňky na karoserii, lesklé disky kol, uzamykatelné víčko nádrže, extra odznáčky, atd.
R pack - 5" ocelové disky s vylisovanými "falešnými" loukotěmi, sportovní volant, mlhovky, specielní lampa na čtení map.
Německá řada Capri začínala s V4 pohonnými jednotkami 1300, 1500, 1700 a 2000 ccm.

 
model vozu Capri
typ motoru
výkon bhp
0-60 mph
maximální rychlost
1300 1288 cc V4 50 23,8 sec. 82,5 mph
1500 GT 1488 cc V4 60 19,4 sec. 87 mph
1700 GT 1688 cc V4 75 14,6 sec. 96 mph
2000 1999 cc V6 85 13,3 sec. 101 mph
2000 R 1999 cc V6 90 12,5 sec. 103 mph

 

Květen1969
V Německu je představen model s kolínskou V6 2300GT - 2294cc V6 108 10,8 s 111 mph

Září 1969
I Britové se dočkali výkonějšího modelu 3000GT (2994cc V6 Essex 128 10 s 110 mph). Motor byl posílenou verzí 3-litru Essex používaného ve čtvté výrobní řadě (MkIV) modelů Zephyr/Zodiac. Produkce nejrychlejších Capri tedy byla v Británii. Standardní vybavení zahrnovalo široká kola s vysokorychlostními radiálními pneumatikami, výkonově upravené výfukové potrubí a alternátor.

Březen 1970
Na ženevském autosalonu, představuje Ford dvě vzrušující novinky: ultimativní Capri 3000E - luxusní verze 3000GT s výbavou XLR  - spousta přístrojů, výklopná zadní trojúhelníková okna, rádio s tlačítkovým ovládáním, atd.
Tou druhou bylo německé Capri RS2600 - první Capri se vstřikováním paliva. Vidlicový šestiválec o obsahu 2,6l dává 150 koní, což propůjčuje vozu s upraveným podvozkem a odlehčenou karoserií (dveře a kapoty byly z laminátu) velice slušné jízdní vlastnosti.

Duben 1970
Za necelý rok a půl bylo vyrobeno 275.000 vozů Capri. V tomto měsíci začalo být vozidlo importováno do U.S.A. - avšak pouze dva modely s motory 1.6L Kent a 2.0 Pinto. „Federální“ Capri s odlišnou přední částí (čtyři kulaté lampy s pravoúhlými rámečky), masivními nárazníky, atd. V takové úpravě bylo představeno na Motor Show v New Yorku.

Září 1970
Německá výroba Capri nahrazuje 2.6 litrovým GT (125 PS) původní 2300GT, dvoulitry skončily zastavením výroby 2000GT.
Celkově se zatím prodalo po celém světě 400.000 Capri. Jsou také ohlášeny změny pro modelový rok 1971, zahrnující zdokonalení motorů Kent pomocí časování ventilů, úpravy spalovacích komor a vylepšením trysek v karburaci. Podtlakový posilovač brzd a radiální pneumatiky nyní budou ve standardní výbavě modelů 1300GT a 1600.

Září 1971
Ohlášena produkce prvního Capri Special vycházející z řady V4 2000GT - XLR. Všech vyrobených 1200 kusů mělo hned několik úprav a zářilo barvou „Vista Orange“.  V září také byla započata výroba RS2600.
Zdokonalení existujících modelů - většina pozoruhodností se týká řadových motorů Kent - úpravy popsány výše.
1300 - zvýšení výkonu o 5 koní
1300GT - 8 koní nahoru na celkových 72bhp
1600 - 4 koňské síly na celkových 68bhp
1600GT - 4 koňské síly na celkových 86bhp
Vozy Capri vyhrávají několik evropských šampionátů a soutěží Rally:
- European saloon Car Championship
- španělský okruh Jarama
- Grand Prix Brno
- Grand Prix cestovních vozů v Nürburgringu
- 24hodinovka v Belgii
- 12hodinovka na okruhu Paula Ricarda na jihu Francie

Říjen 1971
Na Autosalónu v Earls Court (GB) byl vystaven kabriolet „Caprice“ firmy Crayford. Vidlicové šestiválce nyní oplývaly větším výkonem získaným přepracováním hlav a výfukového potrubí, vačky a trysek v karburátoru. Převodové poměry byly přepracovány pro maximální využití 10 koní navíc, celková rychlost vozů se zvýšila. Přední brzdy na třílitrech dostaly lepší chlazení a větší posilovač. Celkově se změkčilo zadní pérování a vozy s automatickou převodovkou byly vybaveny ventilátorem s visko-spojkou.
RS 2600 dostává větrané přední brzdové kotouče a měkčí podvozek, zvýšila se světlá výška vozu. Dalším doplňkem byla nová litá kola a rohové nárazníky – vpředu a vzadu.
3000GT je se svými 138 koňskými silami nejrychlejší z britské produkce - 122mph.

Únor 1972
konec řady 1300GT, 1600GT a 3000GT.

Květen 1972
Koncem měsíce bylo vyrobeno třičtvrtěmilionté (příliš dlouhé slovo) Capri.

Červen 1972
Vyrobena limitovaná serie vysoce specifikovaného Capri řady GT – 1600, 2000 a 3000, všechny s šestiválcovým „vyboulením“ na kapotě, předtím charakteristickém pouze pro třílitrové vozy.

červenec 1972
Zastavena výroba britského typu 3000E.

září 1972
V Británii ohlášeno faceliftované Capri, modernizované 151 detailními vylepšeními, např. použití "anti-roll" stabilizátoru na zadní nápravě a jemnější řízení. Podvozek je měkčí, ale konstruován tak, aby při jízdě na nerovném povrchu byly progresivně tvrdší tlumiče. Všechny modely mají vyboulenou kapotu, větší obdélníkové přední a zadní lampy, směrovky se vpředu přestěhovaly do nárazníku. V interiéru je modernizovaná palubovka a lepší sedačky, vzadu více místa pro nohy. 3000GXL dostává 4 přední lampy a rychlejší převodovku. Británie nyní produkuje modely (L, XL, GT, GXL): 1300L, Pinto SOHC 1600XL/GT (jako v Cortině, dříve byly motory typu Kent), 2000GT(V4), 3000GT/GXL. Třílitry mají nyní ventilátor s visko-spojkou a verze s manuální převodovkou dostaly upravenou německou převodouvku, otevíratelnou seshora. Všechny modely, až na 1300 cc, mohou být vybaveny automatem.

říjen 1972
Výroba Capri řady „B“ probíhá paralelně v Německu. Všechny V4 ukončeny, SOHC 4-cyl. motory: 1300L, 1600XL/GT a V6 motory: 2300GT, 2600GT, 3000GXL. RS 2600 zůstaly ve výrobě se stylovými a mechanickými úpravami.
Anglo-německé závodní Capri má za sebou celoevropské, belgické, německé šampionáty. Ve 24hodinovém závodě Le Mans obsazuje 8. a 10. místo, ve Španělsku a Francii suverénně zaujímá 1.- 2. -3. místo a obsazuje všechny vedoucí pozice v evropském šampionátu cestovních vozů.

Srpen 1973
1.000.000-té Capri - typ RS2600 - vyrobeno v Kolíně nad Rýnem

Prosinec 1973
produkce Capri klesá, velmi limitovaná řada RS 3100 je vyrobena v Halewoodu. Základ tvořil typ  3000GT s malým předním spoilerem a zadním velkým spoilerem, kterému se díky jeho tvaru familiérně přezdívalo „kachní ocas“. Dalším znakem byly přední kulaté lampy a přední rohové nárazníky. V6 motor převrtaný na 3.091 ccm dával 148 koní s velkým kroutícím momentem a rychlost 200 km/h.
Produkce sportovního RS 2600 končí, celkem vyrobeno 3532 kusů.



Únor 1974
ohlášeno Capri II, s měkčími liniemi a karoserií typu hatchback. Přístup do zavazadlového prostoru se zlepšil díky velkým třetím dveřím. Variabilita prostoru pro zavadla se dala měnit díky sklápěcímu opěradlu zadních sedaček. Nový model byl nepatrně širší a delší a také těžší něž MkI Capri. Mechanické změny zahrnovaly vylepšené brzdy, měkčí zavěšení a montáž alternátoru jako standardního vybavení. Dvoulitrové modely byly nyní vybaveny motory Pinto . Britská řada nyní disponovala modely L, XL, GT a označení GXL bylo nahrazeno typem Ghia (spolupráce s italskými designéry). Model Ghia s nejvyšším stupněm výbavy byl k dispozici ve dvou nebo třílitrové verzi, s dlouhým seznamem nadstandardního vybavení, např. dělené sklápění zadních sedaček. Ti, co si potrpěli na pohodlí, si mohli doobjednat automatickou převodovku Ford C3 (Bordeaux). Německá řada MkII začínala na čtyřválci 1300 cc, pokračovala k modelům s kolínskou V6 2300 cc GT/Ghia a končila na špičce s britským motorem V6 Essex 3000 ccm.

stylingové studie typu MkII

Březen 1975
Na ženevském autosalonu bylo představeno černé Capri S. Evropští zákazníci měli výběr mezi motory 1.6 a 2.3 V6.

Červen 1975
Capri S v limitované řadě „John Player Special“ je uvedeno na britský trh, s motory 1.6, 2.0 nebo 3.0, upraveným podvozkem a černo-zlatou úpravou.

Říjen 1975
Zavedení 12-ti měsíční záruky při neomezeném stavu km/mil. Byl představen levný základní model 1300, černé doplňky nahradily chrom, zadní sedačky se nedají sklápět, atd. Úroveň výbavy byla zvednuta u modelů 1300L a 1600L a nového GL (dříve XL) modelu se speciálními doplňky. Capri S (sport) nahradilo dřívější modely GT. Ghia disponuje dálkovým ovládáním zrcátka a ve třílitrových modelech Ghia a S je nyní posilovač řízení.

Únor 1976
Motory Kent se dočkaly úpravy a úspornější karburátory s jehlami „Sonic“ jsou v modelech 1300 a 1600. Nyní jsou i třináctistovky na přání vybaveny automatem C3-Bordeaux a tónovanými skly.

Květen 1976
V Německu jsou nově nabízeny modely 1.3 a 1.6 s nízkou kompresí a také 90-ti koňový dvoulitr V6.

Říjen 1976
Produkce v britském Halewoodu je zastavena s celkovým počtem 337.491 vyrobených vozů. Od této chvíle jsou nyní všechny Capri vyráběny v německu.

Listopad 1976
Drobné změny naznal typ S, například přední a zadní spoiler ke zvýšení stability.

Srpen 1977
Produkce Capri pro americký trh se zastavuje v Kolíně. Celkem se v U.S.A. prodalo 513.449 vozů.



Březen 1978
Ženeva – představuje se Capri MkIII s novým, více aerodynamickým stylingem - patentovaná žaluziová maska chladiče, přední okraj kapoty, nové nárazníky s plastovými chrániči blatníků, dále přední spoiler již ve standardu, zadní pryžový spoiler u modelů S. Zadní skupinové lampy byly u modelů GL/Ghia osazeny mlhovými světly. Modely L/GL/Ghia byly opatřeny bočními ochrannými lištani, model S měl pouze nalepen efektní pruh. Krycí zavazadlové plato zadních dveří se zvedalo u modelu GL/S/Ghia. Interiér byl inovován u všech modelů, byla dostupná nová barevná schemata. Motory byly přepracovány na požadavky úspornosti a emisní hladiny.  Plynokapalinovými tlumiči byly vybaveny všechny modely, až na 1300cc Capri. Interval servisních prohlídek se nyní prodloužil na každých 12.000mil/20.000 km.

Duben 1979
Další vylepšení : ventilátory s visko-spojkami jsou vybaveny již všechny modely, díky tomu se zvyšuje výkon. Automatický sytič se montuje do modelů s 1,6 motory, nízkoprofilové pneumatiky jsou na dvoulitrech. Výstražná kontrolka brzdové kapaliny je nyní již standardem u všech Capri. Zadní mlhovky se objevují také u modelů L. Opěrky hlavy, zrcátko na dveřích spolujezdce, dálkové ovládání řidičova zpětného zrcátka a ostřikovače předních lamp jsou nyní ve výbavě GL. Modely Sport mají mlhovky v zadních lampách (stejně jako GL/Ghia), ovládané zpětné zrcátko a zvukové tlumení na kapotě a v rozích zadních blatníků.  Modely Ghia se mohou pyšnit stereo kazetovým přehrávačem/mono rádiem již ve standardním vybavení.

Květen 1979
Dva exempláře „Series X“ Capri s 3-karburátorovými třílitry (175PS) a rozšířenou karoserií byly novinářům představeny na mezinárodním Test Day v Donningtonu, GB.

Březen 1980
V Británii přichází na trh Capri 1600 „Limited edition“, pod označením GT4. Základ tvoří běžná 1600L, ale navíc jsou montovány speciální sedačky, stříbrná sportovní kola a šestibudíková palubovka s otáčkoměrem, tlakoměrem pro motorový olej a voltmetrem.

Říjen 1980
5,5“ kola jsou nyní standardem u verze GL a na objednávku u typu L. Šestipalcové ocelové disky s pneumatikami širokými 185 mm jsou nyní volitelné u typů GL/Ghia a standard u sportovního typu S.

Leden 1981
Modely Sport jsou standardně vybavovány sedačkami Recaro, trochu se pozměnil i interiér. Veřejnosti je představen model LS s 1,6l/75PS motorem, který tímto vystřídá model 1,6S. Typ LS používá jednokomorový venturi karburátor. Jako standardní vybavení je montováno sportovní zavěšení typu S, spoiler na třetích dveřích a sportovní kola. V interiéru se objevuje středová konzola a hodiny. Odmontovatelné zadní plato se nyní objevuje ve všech verzích Capri. Dvou a třílitry typu Ghia jsou lakovány metalízou, v interiéru jsou pásy také na zadních sedačkách a stereo systém.

Březen 1981
Nastupuje Capri 2.8i, s karoserií založenou na 3.0 Ghia. Motor 2.8i (dosud používaný v Granadách), se vstřikováním Bosch K-Jetronic, disponuje výkonem 160PS. Výbava vozu zahrnuje 7“ litá kola s nízkoprofilovými pneumatikami, větrané přední kotouče, posilovač řízení, snížený podvozek se silnějšími stabilizátory, plynokapalinové tlumiče, dvoupolohový šíbr, stereo, ovládaná zpětná zrcátka, zadní spoiler a sedačky Recaro. Maximální rychlost uváděná továrnou je 210 km/h.
Tímto končí třílitrové modely. Britové mají další dva modely „Special Edition“ – Cameo a Calypso. Velmi nízká cena modelu Cameo vycházela z modelů 1.3L/1.6L očesaných o zadní výklopné plato, hodiny, rádio a středovou konzolu. Naopak Calypso byla nadstandardně vybavená 1.6 LS s dvojtónovým barevným nátěrem, tónovanými skly, opěrkami hlavy, ostřikovačem/stěračem zadních dveří, a kobercem i v zavazadlovém prostoru.

 

V popředí Calypso, za ním Cameo

Červen 1981
V Německu se prodává Zakspeed 2.8-litrové Capri Turbo (188PS) s rozšířenými blatníky a důrazným předním spoilerem. Na zadních dveřích se usadilo masivní dvojité křídlo.

Říjen 1981
Nyní je volitelnou výbavou i systém spořící palivo – Ford „Econolight“

Květen 1982
Další speciální edicí je v Británii „Cabaret“ založená na 1.6L, ale i volitelným dvoulitrem. Vzhledově byla velmi podobná již prodávanému modelu GT4. Hlavními rysy vozu jsou dekorativní prvky na karoserii, šíbr, zadní spoiler, 5.5“ palcová sportovní kola známá z typu GL, interiér ve stylu typu LS s „tapecírunkem“ Ghia, středová konzola a šestibudíková palubovka.
V tomto měsíci bylo vyrobeno také moje Capri :-)

Říjen 1982
Prototyp Aston Martin Tickford Capri, založen na 2.8i je představen na NEC Autosalónu v Birminghamu (GB). Rozsáhlé modifikace karoserie, se speciálními díly ze sklolaminátu, luxusní interiér v kombinaci načervenalé kůže a ořechového dřeva, koberečky Wilton, elektricky stahovaná okna, autoalarm – to ve bylo ve „standardní“ specifikaci. Mechanické změny zahrnovalo použití japonského IHI turba (s jehož pomocí dosahoval motor 205PS) a AFT elektronického zapalování. Další změnou bylo zvýšení mazání převodovky, samosvorný diferenciál, brzdové kotouče na zadní nápravě, rámové zpevnění zadní nápravy. Maximálka tohoto vozu končila na 230 km/h.

Prosinec 1982
Capri je v Británi jedničkou v prodeji sportovních coupé a má podíl na celkovém trhu s novými vozy 1,25 %.

Leden 1983
Celkové vylepšení typu 2.8i. Za motorem se usadila nová pětistupňová převodovka. Veřejnosti je představena verze Cabaret II, koncepčně podobný dřívějšímu typu Cabaret a vycházející z modelů 1.6 nebo 2.0L. Ve standardní výbavě byly sedačky Recaro s opěrkami hlavy, středová konzola s loketní opěrkou, vylepšený interiér, stereo s elektricky vysouvanou anténou, výklopná zadní okna, tónovaná skla, zamykatelné víčko nádrže, klíč od vozu se zabudovanou svítilnou a pneu 185/70.

Březen 1983
Výroba britských Capri se zaměřuje pouze na modely 1.6 LS, 2.0 S a 2.8i; ostatní typy L/GL/Ghia se přestávají vyrábět. Model LS má nyní šíbr, „eSkový“ podvozek, ostřikovač/stěrač zadních dveří, dálkově ovladatelné zpětné zrcátko řidiče, vylepšené sedačky a nová barevná schemata. Tento model si ponechal 4-stupňovou převodovku. Naopak model S získal pětikvalt ze Sierry, šíbr, nový interiér podobný 2.8i a sedačky téměř shodné s Escortem XR3i. Další novinkou byl vylepšený podvozek a výklopná zadní okna. Typ 2.8i zůstává zatím beze změny.

Září 1983
Stereo rádia jsou nyní ve všech modelech Capri. Tickford Turbo Capri se začíná prodávat.

Červen 1984
Opět je na trh uvedena speciální edice – „Laser“ v 1.6 nebo 2.0 provedení. Tímto se zaplnila mezera mezi modely LS a S. Typ Laser byl specifický maskou, rámečky světel a zrcátky v barvě vozu. Hliníková sportovní 6“ kola (kříže) s pneu 185/70, nové čalounění interiéru, hlava řadicí páky v kůži, šestibudíková palubovka, stereo se čtyřmi reproduktory a elektrickou anténou – to vše bylo ve standardu.

Říjen 1984
Modelová řada v Británii je redukována poze na modely Laser a novou 2.8i „Injection Special“ nebo též "Super Injection" (v Německu). Pro toto nové Capri byly charakteristická RS 15“ litá kola, interiér v kůži, pásy na zadních sedačkách, samosvorný diferenciál. Záruka na prorezavění se natáhla na šest let. Také raritní Tickford Capri se dočkalo změn, především v zapalování a chladicím systému. Nyní se montují 3 Tickfordy za týden.  Ford na MotorShow vydává prohlášení, že se Capri bude vyrábět i v roce 1985.

Listopad 1984
Výroba Capri s levostranným řízením se zastavuje.

Leden 1986
Další propracování modelu Tickford Capri, tentokrát se týká použití nového, dálkového odemykání vozu, předělání palubovky, perleťového laku a odznáčků.

Červen 1986
Ford odsouhlasil, aby se do autosalonů k dealerům dostalo 200PS 2.8i Capri předělané firmou TurboTechnics. Vozidlo vybavené turbodmychadlem Garett, lepšími silentbloky a brzdovými destičkami dosahovalo rychlosti 230 km/h.

Prosinec 1986
19. prosince - po více jak osmnácti letech produkce - sjelo z výrobního pásu v Kolíně poslední vozidlo speciální edice 280 Brooklands s konečným číslem 1.886.647* z počtu vyrobených kusů celkem. Tento vůz, s britskou SPZ  D194UVW je dosud vlastněn automobilkou a je vystaven v dagenhamském (GB) museu bok po boku s poslední Sierrou Cosworth.
Verze Capri 280 byla modernizovaná 2.8i se samosvorným diferenciálem, 15" paprskovými litými koly s nízkoprofilovými pneumatikami, Recaro interiérem, volantem a hlavou řadicí páky v kůži. Vůz byl lakován lahvově zeleným odstínem metalízy "Brooklands green". Je v tom i kus symboliky, že se Capri přestalo vyrábět o Vánocích....

Březen 1987
Bylo prodáno poslední z vyrobených 1038 kusů Capri 280. Tímto Capri opouští trh a stává se součástí historie…


* toto číslo není údajně přesné i přes uvedenou fotografii. Později bylo Fordem opraveno na konečných 1.922.847 kusů, z toho bylo vyrobeno:
MkI : 1.209.100 ks, MkII : 404.169 ks, MkIII : 309.578 ks



Naposled modifikováno: 18-04-2005