Ford Capri MkII BLACK GOLD (1975)
Speciál Black Gold Capri
spatřil světlo světa přímo v lůně všech Fordů, v německém výrobním závodě
v Kolíně nad Rýnem, a byl "jediný svého druhu". Ford Capri II v černo-zlaté
kombinaci byl již nabízen zákazníkům v Evropě, později i v USA, v limitované
sérii JPS - John Player
Special. Téměř vše bylo na voze černé. Kromě laku
také nárazníky, lišty kolem oken, kliky a zámky na dveřích. Černá pak kontrastovala
se zlatými proužky. Kola a emblémy byly také zlaté. Tohle vše měly typy JPS a BLACK GOLD společné.
U série JPS byly používány
mimo řadových 4-válců také
dva V6 motory: 2.3 z kolínské produkce a britský svalovec 3.0 Essex.
Pro Black Gold byl původně vybrán německý 2.6. Pro americko-kanadský trh
byl blok vrtán na obsah 2.8l. Tento motor byl u Forda postaven vývojovým
závodním oddělením pod vedením Michaela Kranefusse s velmi slibnými výsledky.
Ještě před tím, než
Capri v r.1974 změnilo svoji podobu a přijalo název Capri II, byly používány
verze 2.6 se vstřikováním paliva (150 koní), pod názvem RS2600.
Kranefuss
použil z této pohonné jednotky mechanické vstřikování Kugelfischer, ostrou
vačku, ventily s větším průměrem a kompresní poměr 10,5 : 1. Tím zvýšil
výkon 2.8 motoru z běžných 109 koní na 170 (!).
Motory Ford V6 nejsou
postaveny do vysokých otáček, obvykle je strop 5.200 ot. Vyladění motoru
2.8 však umožňovalo řadit až při 6.000 otáčkách, červená hranice na otáčkoměru
s nápisem HALT začínala na 6.200 otáčkách.
Do vozu byl instalovaný
diferenciál s uzávěrkou a spojka Heavy-duty, převodovka byla standardní,
4-rychlostní. Capri RS vinutá pera, vyztužená a zkrácená byla vpředu a
jednodílná půleliptická vzadu. Vůz byl snížený o 1 palec (2,54 cm). Díky
plynokapalinovým tlumičům Bilstein nemělo Capri II tak tvrdý podvozek jako
původní RS2600, ale pořád si zachovávalo velmi dobré ovládání a jízdní
vlastnosti. Kranefuss také použil sadu větraných brzdových kotoučů, kterými
nahradil originální. Hliníková kola Ford 13x6" byla obuta do pneumatik
Dunlop Radial Formula 205/60.
Karoserie a interiér
také neunikly pozornosti. Speciální laminátové spojlery byly osazeny pod
přední nárazník a na zadní výklopné dveře. Kranefuss také přidal spojler
na stěrač zadního skla (!), aby zůstal ve stejné poloze při vysokých rychlostech.
Uvnitř byly umístěny
skořepinové sedačky nejen dopředu, ale i dozadu, což nebývá pravidlem.
Ciferníky přístrojů byly zbarveny zeleně a čísla s rafičkami do červena
- přesně tak, jak to měly závodní Capri v uplynulé sezoně. Kdo nechtěl
poslouchat jen bublání
nebo řev motoru, uvítal rádio s přehrávačem Blaupunkt Berlin, které tenkrát
bylo špičkovým výrobkem. Cena rádia pro evropské zákazníky tehdy byla 600
$, Američané platili jednou tolik.
Přirozeně, mělo Capri
Black Gold všechny tovární vymoženosti, jako třeba dvoucestný šíbr, interiér
Ghia, venkovní zrcátko ovládané zevnitř, a malý sportovní volant.
toto Capri 1600GT z edice JPS se
objevilo na mobile.de v červenci 2004
Technické údaje:
Motor OHV V6, 2792ccm,
kompresní poměr 10.5 : 1
Výkon: 170 PS @ 6000
ot.
Kroutící moment: 230Nm
@ 4000 ot.
Převodovka: 4-rychlostní
manuál
Brzdy: vpředu větrané
kotouče, vzadu bubnové
Kola: hliníková Ford
13x6"
Pneumatiky: Dunlop SP
Sport Super Radial Formula 60, 205/60VR-13
Zavěšení vpředu/vzadu: MacPherson, snižované pružiny, upravená ramena, tužší stabilizátor / jednodílná půleliptická, tužší stabilizátor.