Broadspeed Bullit Capri 3.0 TURBO (1971-197x)

V dobách, kdy bylo Bullit Capri představeno, bylo slovo "turbo" něčím mystickým, téměř zahaleno tajemstvím. Přitom dokázalo zvednout výkon motoru téměř na dvojnásobek bez drastického zvýšení spotřeby.

Hodně společností na konci šedesátých let přestavovalo sériové vozy různých značek, ale v honbě za výkonem zapomínaly na ovladatelnost a vyvážení vozu. Zkrocení takových strojů pomalu vyžadovalo mezinárodní závodní licenci... Ralph Broad se rozhodl postavit ultimativní Capri, které pojede lépe, bude mít tvrdší podvozek a účinnější brzdy než jakékoliv tovární vozidlo.

Srdcem pohonné jednotky se stalo turbodmychadlo Holset 3LD. Z dnešního pohledu archaická jednotka s malým tlakováním, ale tehdy to byla opravdu bomba a výsledky měření hovořily jasně - z 0 na 160 km/h se Bullit Capri dostalo za 18.1 sekund - o sedm sekund rychleji než standardní Capri 3000GXL. Výkon motoru s turbem byl navýšen na 210 HP, tedy o celých 63% z obyčejného 128HP Essexu první generace. Pokud byly modifikovány hlavy válců, přiostřila se vačka, upravila se karburace a sání, motor dostal nové těsnění a ložiska a nakonec se připojilo upravené výfukové potrubí, mohla se vám do rukou dostat 250-ti koňová bestie. Tyto úpravy si nutně vyžádaly ještě úpravy podvozku a brzd.

Broadspeed se s přebytkem rychlosti dokázal vypořádat dvěma způsoby:

1. Do předních větraných kotoučů o průměru 10 palců se ochotně zakusovaly 4-pístkové třmeny. V periodickém testu časopisu Autocar byla účinnost brzdičů srovnávána s F1, Přitom se jednalo o standardní brzdy z Range Roveru. Pravdou je, že brzdy nastavené na těžký offroad musí tunové Capri zastavit raz-dva. Také do zadních bubnů se opíralo tvrdší obložení. Velké brzdy se schovaly pod 14" litá kola Minilite. Podvozek byl přitvrzen tužšími pružinami, upravenými stabilizátory, změněnou geometrií kol.

2. Na středovou konzolu bylo instalováno elektrické tlačítko s klíčkem (viz obrázek dole), které vypínalo turbo, takže po jeho deaktivaci vůz měl výkonové hodnoty běžného Capri. Člověk si říká, proč ? Důvod pro instalaci tlačítka byl ten, aby každý manžel mohl vypnout turbo před tím, než si vůz půjčila jeho drahá polovička ! :-DD Nevím, jak by se dnes na takové "omezení" tvářily feministky...

Za příplatek byly tužší tlumiče Armstrong nebo Bilstein, kůží obšitý volant, loketní opěrka, středová konzola včetně stereo rádia s kazetovým přehrávačem, hodiny a dvoutónový klakson. Výrobce do základního vybavení vozu Bullit ještě zahrnul sportovní pásy, čtyřměsíční povinné ručení a registrační značky. To bylo od něj hezké, že ? To vše dohromady, včetně typického lakování v barvě smolného dřeva a předního spoileru přišlo zájemce, co svěřil společnosti své Capri 3000GXL, na 1500 Liber. Nebylo to málo - za tyto peníze se prodával malý vůz Hillman Imp.

První modifikované Capri MkI společnosti Broadspeed Engineering ze Southamu se objevilo mezi novinkami pro rok 1971 na Racing Car Show. Pro návštěvníky (a potencionální kupce) bylo upravené třílitrové Capri dosahující rychlosti rychlosti nad 200 km/h opravdovým lákadlem.

Tvůrci ze společnosti Broadspeed přiznávali, že jméno vozu Bullit bylo inspirováno filmem Bullitt, který se proslavil legendární automobilovou honičkou (Mustang vs. Charger) v ulicích San Francisca. Svou roli v názvu hraje i stejná výslovnost slova Bullet (střela), charakterizující rozjezd tohoto upraveného vozu. Stejně jako u Mustangů 69 Boss bylo možné si u Capri Bullit objednat jako tzv. "Option Pack" přední blatníky a žaluzie zadního okna z laminátu. I když se zdá, že žaluzie nemají nějaký funční účel, omezený výhled dozadu nijak nesnižují a v kombinaci s černou vinylovou střechou a šíbru z typu GXL dodávají vozu osobitý vzhled, poplatný přelomu 60.-70. let.

Tento exemplář z roku 1973 je MkI GXL a disponuje výkonem 210 bhp. Všimněte si nápisu "TURBO" na nálepce před boulí na kapotě (zvětšenina vpravo nahoře).

Novináři, testující Bullit, v článku o silničním testu uvedli, že jízdní vlastnosti, ovladatelnost a výkony vozu jsou na běžných britských cestách prakticky srovnatelné, ne-li lepší než etalon Jaguar E-type s 4.2 litrovým řadovým šestiválcem. Na superlehké dvoumístné "laminátové" sporťáky Colina Chapmana typu Lotus Seven však v ovladatelnosti nemá... Samozřejmě maximální rychlost byla nižší než u Jaguaru, ale ruku na srdce, jak často jezdíte rychlostí vyšší než 220 km/h ?

I když se dá hovořit o opravdovém "Capri pro tvrdý chlapy", vyrobila se jich pouze hrstka. O to větší však mají dnes hodnotu a pokud jsou v inzerci, jejich cena nejde pod 6000 liber (= cca 300.000 Kč)

21.2.2003 Tento raritní vůz byl (možná stále je) na prodej ve Španělsku za 12.000 Euro. Máte zájem ?

 


Technické údaje:

Motor: Essex OHV V6 TURBO, s možností úprav Stage 1 - Stage 4
Výkon: 210-250 PS @ 6500 ot.
Převodovka: 4-rychlostní manuál
Brzdy: vpředu větrané kotouče, vzadu bubnové
Kola: hliníková litá Minilite 14x6" / 14x7"
Pneumatiky: Good Year 195/70 VR14