Ford Capri MkII R/S (1977-197x)

Ford Capri S/3 Chastain (1977-197x)


Uvedení Capri I v USA se u veřejnosti setkalo s úspěchem. Majitelé disponovali (oproti mohutným americkým vozům) subtilním a mrštným vozem s výbornou spotřebou, řadící se do kategorie cestovních GT a z toho důvodu byl zájem i o nástupce - Capri MkII. Kromě továrních úrovní výbavy však neměli kupující možnost si individuálně vybavit či upravit svůj vůz, tak jako v Evropě. Američané tak mohli s protáhlými obličeji číst v časopisech o nabídkách evropských úpravců, na americkém trhu dosud neexistoval žádný distributor.

První vlaštovkou byl počin oregonské firmy Rokstock, která se specializovala na úpravy vozů Capri I / II. V jejich katalogu pro rok 1975 byl vedle palety speciálních dílů nabízena i kompletní tuningová úprava - Capri II RSR Turbo (o tomto voze jsem již napsal článek).

Do dnešních dnů se podařilo zachovat několik kousků Capri R/S ve výborné kondici.

O necelé dva roky později existovalo na trhu hned několik úpravců, mezi něž se řadili American Sunroof Corporation a Roger Chastain Associates. I když je mezi sebou dělilo mnoho kilometrů (vlastně mil), tak dokázali téměř ve stejnou dobu přijít na trh s téměř stejnou nabídkou a jimi upravené vozy Capri byly jako dvojčata.

Capri R/S se dokázalo přesně trefit do vkusu Američanů. Mnohé motoristické časopisy jej spojovaly s termíny "sexy" nebo "brutal beauty". První, čeho si pozorovatel všimnul byly široké černé pruhy v závodním stylu, táhnoucí se středem vozidla od předního po zadní spoiler. Všechny blatníky se rozkročily hodně doširoka díky laminátovým nástavbám, známých z evropských třílitrových X-packů. Jediným rozdílem bylo viditelné spojení nýty, které lemovaly okraje laminátů. Do podběhů byla umístěna sedmipalcová závodní kola obutá do pneumatik Good Year Rally GT. Zadní části vozu dominoval spoiler na třetích dveřích a tehdy velmi módní žaluzie (na rozdíl od S/3 odmontovatelné) na okně. Stejně jako u typu S/3 byl vůz opatřen nevzhlednými mohutnými nárazníky, které vyžadovaly přísné americké předpisy. Byla to piha na kráse každého vozu importovaného do USA. Na vozu nenajdeme čádný chrom. Lišty, kliky, zrcátka, pásky v gumách skel - to vše bylo zhotoveno v matné černi.

Pod kapotou byl osvědčený kolínský šestiválec OHV s obsahem 2.8 litru, který však měl se svými 109 bhp pověst lenocha. V úsilí dosáhnout dojem rychlé akcelerace byla provedená malá úprava v karburaci. Výsledkem byl až dotěrně tvrdý rozjezd a bylo téměř nemožné se rozjet "normálně". I když to neměl řidič v plánu, téměř vždy dal vůz do pohybu s cuknutím a kviknutím zadních pneumatik. Až na tento výstřelek byly jízdní vlastnosti R/S hodnoceny výborně a jistě na tom měly podíl široká kola s kvalitními pneumatikami a upravený přední stabilizátor, který absorboval rázy při prudkém brždění. I když měl volant běžný průměr věnce, výrobce doporučoval zákazníkům posilovač řízení. Časem společnost ASC nabízela díky svému napojení na závodní oddělení německého Fordu, dvorního dodavatele dílů pro závodní Capri, i sady výkonových modifikací, každý si mohl vybrat z pěti stupňů:

stupeň 1. 122 bhp - dvoukomorové karburátory Weber, sportovní vzduchový filtr a výfukové potrubí
stupeň 2. 136 bhp - jako 1. s dalšími modifikacemi
stupeň 3. 149 bhp - jako 1. s dalšími modifikacemi
stupeň 4. 160 bhp - jako 1., kit karburátorů Weber, vetší ventily, 316-stupňová vačka k docílení komprese 10:1
stupeň 5. xxx bhp - TURBO
 

Další speciál Capri II Chastain S/3 pochází ze slunečného Long Beach v Kalifornii, kde založil svou firmu Roger Chastain. Věřím, že když se S/3 projížděla po bulváru, hodně hlav se za ní otočilo.

Jo, máte pravdu. Vypadá skoro stejně jako Capri R/S, na obou vozech jsou znatelné stopy amerického stylingu. Oba vozy si brali za vzor Capri II z šampionátů Grand Turismo a oba vycházely z řadového Capri II S. Na první pohled lze vozy odlišit především řešením zadní části, kdy laminátové blatníky, obepínající 7" litá kola,  u typu R/S vychází z klasické koncepce X-Packu, kdežto Chastain má (jakoby závodní) vzduchové průduchy, které však nejsou funkční - nejsou v nich žádné otvory, jsou pouze vyplněny černou barvou. U verzí s černým lakem karoserie to je víc patrné. Průduchy jsou uzavřené  jistě záměrně - je to jistě praktičtější do denního provozu, kdy se spíše jezdí po obyčejných silnicích se štěrkem na krajnici a také při deštivém počasí.

Capri S/3 je dále upraveno stejně jako R/S. Aerodynamické prvky a spoilery vyčnívají z obou konců. Chastain Associates byl zároveň výrobcem velmi známých "žaluzií" na zadní okno a přirozeně tento doplněk byl namontován, narozdíl od u typu R/S, napevno. Díky tomu sice nešlo žaluzie zvednout a vyčistit zadní okno, na druhou stranu ve své době tento doplněk vypadal velmi atraktivně a oproti vyjímatelným žaluziím s montážním rámem vypadaly jako integrovaná součást vozidla.

Metoda montáže laminátových blatníků byla podobná jako u R/S, spojovací nýty byly viditelně větší díky plastovým čepičkám. Stejně jako u R/S bylo dílenské zpracování bodykitu S/3 perfektní. Laminát byl hladký a rozměrovně bezvadný, montáž šla hladce. Efektní kola z hořčíkové slitiny Superior obutá do širokých, ryze amerických pneumatik B.F.Goodrich. Některé vozy S/3 však neměly posilovač řízení, takže parkování bylo záležitost pro opravdu silné osobnosti.

 

Intreriér S/3 byl stejně jakou u verze R/S vyveden v černé barvě, ale měl navíc pár drobností pro potěchu oka (a ucha). Třeba chromovanou řadicí kulisu jako u závodních vozů, ve které každé zařazení rychlosti krásně cvaklo. Každý exemplář byl "označkován" osobní destičkou na palubovce, podobně jak tomu bylo v Německu u modelů Black Gold.

Společnost Chastain nabízela S-sérii vozů Capri II v bílé, černé, žluté oranžové a temně červené barvě. I u doplňků byla velká variabilita a zájemci si mohli vybrat ze tří stupňů výbavy:

S/1 : rychlé pruhy a nápisy, žaluzie zadního okna
S/2 : jako S/1, navíc přidán přední a zadní spoiler
S/3 : jako S/2, navíc kompletní laminátový rozšířený bodykit a kola Superior (u S/1 a S/2 za příplatek), snížení vozu o 1 inch, tužší stabilizátory.
 

Když bychom měli udělat nějaký závěr, zákaznický výběr mezi oběma typy S/3 a R/S byl čistě srdeční záležitostí. Oba vozy byly pěkné, sportovního vzhledu, a dobře se ovládaly. Nabízely vzrušení a příslib možnosti vyladění výkonu motoru do budoucna....


Technické údaje Capri II R/S:

Motor: OHV V6, 2792 ccm

Kompresní poměr: 8.2:1
Výkon: 109 bhp@4800 ot./min
Krouticí moment: 199 N.m
 
Převodovka: 4-rychlostní
Diferenciál: 3.09:1
Brzdy: vpředu kotouče, vzadu bubnové
Kola: litá 13x7"
Pneumatiky: Good Year Rally GT D60-13
 
Maximální rychlost: 113 mph (181 km/h)
sprint na 1/4 míle: 17.8 sec.
 
Výrobce: American Sunroof Corporation, Southgate, Michigan
Cena v lednu 1977: 7.500 USD
 

Technické údaje Chastain Capri S/3:

Motor: OHV V6, 2792 ccm
Kompresní poměr: 8.2:1
Výkon: 109 bhp@4800 ot./min
Krouticí moment: 199 N.m
 
Převodovka: 4-rychlostní
Diferenciál: 3.09:1
Brzdy: vpředu kotouče, vzadu bubnové
Kola: litá 13x7"
Pneumatiky: B.F.Goodrich Radial T/A 50 205/60VR-13
 
Výrobce: Roger Chastain Associates, Long Beach, California
Cena v březnu 1977: 8.728 USD