Ford Capri MkI RS2600 a RS 3100


RS 2600

Ve "fordí" mluvě RS znamená Rallye Sport. Tato magická kombinace písmen se poprvé objevila v lednu 1970 na legendárním Escortu RS1600.
I když první série Forda Capri RS byla vyráběna v Německu, jeho pravým místem "narození" byl Essex v Anglii. Malá skupina pod vedením Raye Horrockse a Boba Howea udělala největší kus práce na vývoji, na jehož výsledky tlačil Jochen Neerpasch, šéf závodního oddělení Fordu. Ten totiž naléhavě potřeboval homologaci pro Capri RS,  aby mohlo být záhy vypuštěno na závodní dráhu v Německu.
Požadavky pro udělení homologace však byly neúprosné: hmotnost cca 900 kg ( přitom nejsubtilnější Capri 1300 vážilo 975 kg! ) a motor, který by zapadl do mezinárodní objemové třídy - to znamenalo okolo 2.6 litru.

Projekt dostal zelenou v listopadu 1969 a vůz musel být prezentován již následujícího roku na březnovém autosalonu v Ženevě. Povedlo se, a projekt byl skutečně vystavován, ale místo motoru byla atrapa ! V dubnu 1970 byla postavena první série 50-ti RS2600, takže v říjnu byla tomuto vozu udělena závodní homologace.

Aby se hmotnost vozu udržela na požadovaném limitu, bylo Capri ochuzeno o topení, koberce a nárazníky. Zatím co dveře, kapota a víko zavazadlového prostoru byly vyrobeny z laminátu, zadní a boční okna byla odlita z Perspexu -  čirého plastu. Díky tomu první RS2600 dostalo přezdívku "Plastikbombe". Myslím, že není potřeba překládat...
Homologace běžného silničního typu RS2600 by byla mnohem složitější, protože karoserie byla komplet z oceli. Proto musela být dodržena některá opatření, aby Capri zůstalo nadále "hubené". Šestipalcová litá kola byla z lehké hořčíkové slitiny, dokonce nátěr barvy na autě měl jen tři vrstvy !

I tak ironie osudu přidělila vozidlu pohotovostní hmotnost 1060 kg (nesrovnatelných s 900kg plastikbombe), což bylo více, než mělo jakékoliv MkI Capri, s vyjímkou V6 s automatickou převodovkou. I při tomto váhovém handycapu však zrychlovalo z 0 na 100 km/h za 8.6 sec a maximálka se zastavila na 200 km/h. To však byly tovární hodnoty. Novináři dostali z RS2600 hodnoty 0-100km/h za 7.7 sec a 205 km/h. Na rok 1970 ( i na rok 2002) celkem super hodnoty !   

Jako základ pro pohonnou jednotku byl vybrán německý 26M 2.6 litrový motor. Díky většímu zdvihu byl získán konečný obsah 2637 cc, ale hlavně - a to je důležité - byla implantována první vstřikovací jednotka z Fordovy produkce. Tato mechanická stříkačka byla produkována firmou Kügelfischer, montovala se na pravou stranu motoru a poháněl jí ozubený řemen. I tak byl vývoj dokončen v Británii týmem Harryho Weslakea.
Dvašestkový motor měl zvýšenou kompresi 10.5 : 1, odfukoval skrz pletené hliníkové příruby a  zdvojené výfukové potrubí. Dalšími vychytávkami byly ostrá vačka a speciální olejová vana. Sečteno podtrženo, výkon 150 koní při 5800 ot a krouťák 230 Nm. Hezké, že? Výkon se přenášel čtyřkvaltovou převodovkou na diferenciál s poměrem 3.22:1.
Upravená nápravnice posunula zavěšení předních kol do negativu, pera byla tvrdší. Zadní náprava byla opatřena závodními jednodílnými půleliptickými pery s plynovými tlumiči Bilstein.

Aby RS2600 poznala na první pohled každá blondýna, byla maska vybavena čtyřmi lampami (stejně jako exporty do USA). Jenže kam s blinkry? Nárazníky ani spoilery RS2600 nemělo. Tak se přesunuly pod lampy na přední čelo. Pozdější RS2600 byly již vybaveny malými rohovými nárazníky, takže problém byl vyřešen. Osvětlení zadní SPZ-ky bylo vyřešeno samostatnými světly.

Pohled na mechanickou vstřikovací pumpu Kügelfischer

Aby řidič neměl pocit, že řídí sériovku, těžce se zapracovalo i na interéru. Hluboké sedačky s bočním vedením byly vyvedeny v černém kordu, volant typický pro závodní vozy 70-tých let, byl v kůži a věnec byl proklatě hluboký. Přístrojovka se šesti budíky ukazovala maximálku 220 km/h a červené pole otáčkoměru začínalo na 5800 otáčkách. Zapomeňte na centrální konzolu nebo loketní opěrku, u prvního typu to nebylo potřeba !
První zlepšení RS2600 přišlo v říjnu 1971 - nová 4-paprsková litá kola, větší (24,8 cm) větrané brzdy na předek a brzdiče z Granady. Z Granady byla použitá také převodovka, která pak sloužila i třílitrovým Capri. Změkčil se podvozek a zvětšila se světlá výška. Dopředu se montovaly výše zmiňované rohové nárazníky, dozadu klasický jednodílný nárazník. Dalšími změnami v životě RS2600-ky byly nárazníky v černém matu, přídavné lampy, raritní pruhy na kapoty, nové čalounění sedaček, středová konzola. Převodový poměr se změnil na 3.09 : 1.
Capri RS2600 bylo mezi svými majiteli velice oblíbené a dočkalo se i úprav. Proč taky ne, když okruhové speciály byly opravdové bestie - po převrtání na 3 litry dávaly výkon 265 koní v roce 1971 a 325 koní v roce 1973.
Životní dráha Capri RS 2600 se uzavřela v roce 1974 s celkovým počtem 3532 vyrobených vozů.
Neplačte, v té době bylo již ve výrobě jiné RS - britské Capri RS3100. Ale to už je jiný příběh...

Jako perličku přidám fakt, že firma Ferguson vyráběla prototypy Capri RS2600 s pohonem všech kol (!). Těm bych rád věnoval zvláštní článek.


RS3100

I u tohoto typu byl požadavek na homologované silniční vozidlo, které by mohlo tovární vývojové oddělení dovést až k vítězství v závodech. Německý 2.6 litrový motor byl nahrazen britským třílitrem Essex, který byl jakousi přirozenou volbou v pokračujícím vývoji. Navíc RS2600 nebyl nikdy importován do Británie (až na pár individuálních dovozů pro manažery od Forda), takže i zde bylo v plánu nabídnouttrhu Capri ve sportovním kabátě. Vývoj motoru byl svěřen firmě Cosworth Engineering. V první řadě se převrtal blok motoru na 3091cc. Později se díky zdvihu 100 mm zvýšil obsah na 3,4 litru, avšak tyto motory sloužily pouze pro závodní účely.

Motory s upravenou hlavou, které se od běžných třílitrů lišily na první pohled víky ventilů v modré barvě, dávaly výkon 148 PS při 5200 ot., se zvýšeným kompresním poměrem. Vstřikovací jednotka byla nahrazena jedním karburátorem Weber 38. Jiným slovy, RS3100 nebyl příliš radikální, vždyť 148 koní nebylo takovým rozdílem od standardního 3000GT, který měl 138 koní. Přesto však bylo RS3100 pozoruhodně rychlejší, s maximálkou okolo 200 km/h a zrychlením 0-96 km/h za 7,3 sekundy. To měl totiž na svědomí krouťák 260Nm.
Zde zajisté zahrála svou roli i aerodynamika. Spoilery nikdy nebyly homologovány pro RS2600, ale ve světle nových událostí, kdy aerodynamické BMW 3.0CSL sklízely úspěchy, byl přidán zadní spoiler, který díky svému výmluvnému tvaru dostal přezdívku "Ducktail - kachní ocas" a malý spoiler ve předu. Tyto novinky přispívaly k lepší stabilitě vozu ve vyšších rychlostech.
Na podvozku se toho moc nezměnilo. Zavěšení, brzdy a litá kola byly převzaty z RS2600. Jedinou změnou byly měkčí zadní tlumiče.
Další znaky měla RS3100 společné s RS2600: rohové nárazníky v černém matu, čtyři lampy vpředu, 4-paprsková litá kola a přední spoiler. Rozlišovacím znakem RS3100 ještě byl velký matně-černý zadní spoiler, absence znaků "injection", napodobeniny vdechů před zadním kolem, a barevnými schematy společně sdílenými s Escorty. Interiér byl luxusní 3000GXL s výjimkou tachometru s konečnou hodnotou 130 mph a volantu z programu RS .
Produkce RS3100 začala v listopadu 1973 v Halewoodu (možná jich pár vyrobili i v Borehamu). Výroba byla přerušovaná a dokonce se i překrývala s novým Capri II. Homologaci dostala RS3100 v lednu 1974 pro následující sezonu, navzdory požadavku vyrobit nejméně 1000 kusů, bylo oficiálně vyrobeno pouhých 248 exemplářů.
 

Zde jsou zadní části vozů - pro srovnání

      
RS2600 před....                                ... a po faceliftu v roce 1972,

 a tohle je RS3100


Technické údaje:

RS 2600

motor: kolínský 2637 cc V6, chlazený vodou.
vrtání / zdvih: 90 / 69 mm
kompresní poměr: 10.5 : 1
palivový systém: mechanická vstřikovací jednotka Kugelfischer, modifikovaná Weslakem a Ford AVO (advanced Vehicle Operations). Avšak pár vozů mělo údajně i karburátory.
Výkon: 150 PS / 5800 ot; kroutící moment 230 Nm / 3500 ot.
Max: 205 km/h, 1/4 míle : 15 sec.

Podvozek: Stejný jako u 3000GT s úpravami popsanými výše.
Pohot. hmotnost: od 900kg do 1080 kg
 

RS3100

motor: Essex 3019 cc V6, chlazený vodou.
vrtání / zdvih: 95,19 / 72,4 mm
kompresní poměr: 9 : 1
palivový systém: dvoukomorový karburátor Weber 38 EGAS
Výkon: 148 PS / 5000 ot; kroutící moment 260 Nm / 3000 ot.
Max: 200 km/h,
0-96 km/h: 7.2 sec.
1/4 míle : 15,7 sec.