Ford Capri MkI RS2600 a RS 3100
RS 2600
Ve "fordí" mluvě RS znamená
Rallye Sport. Tato magická kombinace písmen se poprvé objevila v lednu
1970 na legendárním Escortu RS1600.
I když první série Forda
Capri RS byla vyráběna v Německu, jeho pravým místem "narození" byl Essex
v Anglii. Malá skupina pod vedením Raye Horrockse a Boba Howea udělala
největší kus práce na vývoji, na jehož výsledky tlačil Jochen Neerpasch,
šéf závodního oddělení Fordu. Ten totiž naléhavě potřeboval homologaci
pro Capri RS, aby mohlo být záhy vypuštěno na závodní dráhu v Německu.
Požadavky pro udělení
homologace však byly neúprosné: hmotnost cca 900 kg ( přitom nejsubtilnější
Capri 1300 vážilo 975 kg! ) a motor, který by zapadl do mezinárodní objemové
třídy - to znamenalo okolo 2.6 litru.
Projekt dostal zelenou v listopadu 1969 a vůz musel být prezentován již následujícího roku na březnovém autosalonu v Ženevě. Povedlo se, a projekt byl skutečně vystavován, ale místo motoru byla atrapa ! V dubnu 1970 byla postavena první série 50-ti RS2600, takže v říjnu byla tomuto vozu udělena závodní homologace.
Aby
se hmotnost vozu udržela na požadovaném limitu, bylo Capri ochuzeno o topení,
koberce a nárazníky. Zatím co dveře, kapota a víko zavazadlového prostoru
byly vyrobeny z laminátu, zadní a boční okna byla odlita z Perspexu -
čirého plastu. Díky tomu první RS2600 dostalo přezdívku "Plastikbombe".
Myslím, že není potřeba překládat...
Homologace běžného silničního
typu RS2600 by byla mnohem složitější, protože karoserie byla komplet z
oceli. Proto musela být dodržena některá opatření, aby Capri zůstalo nadále
"hubené". Šestipalcová litá kola byla z lehké hořčíkové slitiny, dokonce
nátěr barvy na autě měl jen tři vrstvy !
I tak ironie osudu přidělila vozidlu pohotovostní hmotnost 1060 kg (nesrovnatelných s 900kg plastikbombe), což bylo více, než mělo jakékoliv MkI Capri, s vyjímkou V6 s automatickou převodovkou. I při tomto váhovém handycapu však zrychlovalo z 0 na 100 km/h za 8.6 sec a maximálka se zastavila na 200 km/h. To však byly tovární hodnoty. Novináři dostali z RS2600 hodnoty 0-100km/h za 7.7 sec a 205 km/h. Na rok 1970 ( i na rok 2002) celkem super hodnoty !
Jako základ pro pohonnou
jednotku byl vybrán německý 26M 2.6 litrový motor. Díky většímu zdvihu
byl získán konečný obsah 2637 cc, ale hlavně - a to je důležité - byla
implantována první vstřikovací jednotka z Fordovy produkce. Tato mechanická
stříkačka byla produkována firmou Kügelfischer, montovala se na pravou
stranu motoru a poháněl jí ozubený řemen. I tak byl vývoj dokončen v Británii
týmem Harryho Weslakea.
Dvašestkový motor měl
zvýšenou kompresi 10.5 : 1, odfukoval skrz pletené hliníkové příruby a
zdvojené výfukové potrubí. Dalšími vychytávkami byly ostrá vačka a speciální
olejová vana. Sečteno podtrženo, výkon 150 koní při 5800 ot a krouťák 230
Nm. Hezké, že? Výkon se přenášel čtyřkvaltovou převodovkou na diferenciál
s poměrem 3.22:1.
Upravená nápravnice
posunula zavěšení předních kol do negativu, pera byla tvrdší. Zadní náprava
byla opatřena závodními jednodílnými půleliptickými pery s plynovými tlumiči
Bilstein.
Aby RS2600 poznala na první pohled každá blondýna, byla maska vybavena čtyřmi lampami (stejně jako exporty do USA). Jenže kam s blinkry? Nárazníky ani spoilery RS2600 nemělo. Tak se přesunuly pod lampy na přední čelo. Pozdější RS2600 byly již vybaveny malými rohovými nárazníky, takže problém byl vyřešen. Osvětlení zadní SPZ-ky bylo vyřešeno samostatnými světly.
Pohled na mechanickou vstřikovací pumpu Kügelfischer
Aby řidič neměl pocit,
že řídí sériovku, těžce se zapracovalo i na interéru. Hluboké sedačky s
bočním vedením byly vyvedeny v černém kordu, volant typický pro závodní
vozy 70-tých let, byl v kůži a věnec byl proklatě hluboký. Přístrojovka
se šesti budíky ukazovala maximálku 220 km/h a červené pole otáčkoměru
začínalo na 5800 otáčkách. Zapomeňte na centrální konzolu nebo loketní
opěrku, u prvního typu to nebylo potřeba !
První zlepšení RS2600
přišlo v říjnu 1971 - nová 4-paprsková litá kola, větší (24,8 cm) větrané
brzdy na předek a brzdiče z Granady. Z Granady byla použitá také převodovka,
která pak sloužila i třílitrovým Capri. Změkčil se podvozek a zvětšila
se světlá výška. Dopředu se montovaly výše zmiňované rohové nárazníky,
dozadu klasický jednodílný nárazník. Dalšími změnami v životě RS2600-ky
byly nárazníky v černém matu, přídavné lampy, raritní pruhy na kapoty,
nové čalounění sedaček, středová konzola. Převodový poměr se změnil na
3.09 : 1.
Capri RS2600 bylo mezi
svými majiteli velice oblíbené a dočkalo se i úprav. Proč taky ne, když
okruhové speciály byly opravdové bestie - po převrtání na 3 litry dávaly
výkon 265 koní v roce 1971 a 325 koní v roce 1973.
Životní dráha Capri
RS 2600 se uzavřela v roce 1974 s celkovým počtem 3532 vyrobených vozů.
Neplačte, v té době
bylo již ve výrobě jiné RS - britské Capri RS3100. Ale to už je jiný příběh...
Jako perličku přidám fakt, že firma Ferguson vyráběla prototypy Capri RS2600 s pohonem všech kol (!). Těm bych rád věnoval zvláštní článek.
RS3100
I u tohoto typu byl požadavek na homologované silniční vozidlo, které by mohlo tovární vývojové oddělení dovést až k vítězství v závodech. Německý 2.6 litrový motor byl nahrazen britským třílitrem Essex, který byl jakousi přirozenou volbou v pokračujícím vývoji. Navíc RS2600 nebyl nikdy importován do Británie (až na pár individuálních dovozů pro manažery od Forda), takže i zde bylo v plánu nabídnouttrhu Capri ve sportovním kabátě. Vývoj motoru byl svěřen firmě Cosworth Engineering. V první řadě se převrtal blok motoru na 3091cc. Později se díky zdvihu 100 mm zvýšil obsah na 3,4 litru, avšak tyto motory sloužily pouze pro závodní účely.
Motory s upravenou hlavou,
které se od běžných třílitrů lišily na první pohled víky ventilů v modré
barvě, dávaly výkon 148 PS při 5200 ot., se zvýšeným kompresním poměrem.
Vstřikovací jednotka byla nahrazena jedním karburátorem Weber 38. Jiným
slovy, RS3100 nebyl příliš radikální, vždyť 148 koní nebylo takovým rozdílem
od standardního 3000GT, který měl 138 koní. Přesto však bylo RS3100 pozoruhodně
rychlejší, s maximálkou okolo 200 km/h a zrychlením 0-96 km/h za 7,3 sekundy.
To měl totiž na svědomí krouťák 260Nm.
Zde
zajisté zahrála svou roli i aerodynamika. Spoilery nikdy nebyly homologovány
pro RS2600, ale ve světle nových událostí, kdy aerodynamické BMW 3.0CSL
sklízely úspěchy, byl přidán zadní spoiler, který díky svému výmluvnému
tvaru dostal přezdívku "Ducktail - kachní ocas" a malý spoiler ve předu.
Tyto novinky přispívaly k lepší stabilitě vozu ve vyšších rychlostech.
Na podvozku se toho
moc nezměnilo. Zavěšení, brzdy a litá kola byly převzaty z RS2600. Jedinou
změnou byly měkčí zadní tlumiče.
Další znaky měla RS3100
společné s RS2600: rohové nárazníky v černém matu, čtyři lampy vpředu,
4-paprsková litá kola a přední spoiler. Rozlišovacím znakem RS3100 ještě
byl velký matně-černý zadní spoiler, absence znaků "injection", napodobeniny
vdechů před zadním kolem, a barevnými schematy společně sdílenými s Escorty.
Interiér byl luxusní 3000GXL s výjimkou tachometru s konečnou hodnotou
130 mph a volantu z programu RS .
Produkce RS3100 začala
v listopadu 1973 v Halewoodu (možná jich pár vyrobili i v Borehamu). Výroba
byla přerušovaná a dokonce se i překrývala s novým Capri II. Homologaci
dostala RS3100 v lednu 1974 pro následující sezonu, navzdory požadavku
vyrobit nejméně 1000 kusů, bylo oficiálně vyrobeno pouhých 248 exemplářů.
Zde jsou zadní části vozů - pro srovnání
RS2600 před....
... a po faceliftu v roce 1972,
a tohle je RS3100
Technické údaje:
RS 2600
motor: kolínský 2637
cc V6, chlazený vodou.
vrtání / zdvih: 90 /
69 mm
kompresní poměr: 10.5
: 1
palivový systém: mechanická
vstřikovací jednotka Kugelfischer, modifikovaná Weslakem a Ford AVO (advanced
Vehicle Operations). Avšak pár vozů mělo údajně i karburátory.
Výkon: 150 PS / 5800
ot; kroutící moment 230 Nm / 3500 ot.
Max: 205 km/h, 1/4 míle
: 15 sec.
Podvozek: Stejný jako
u 3000GT s úpravami popsanými výše.
Pohot. hmotnost: od
900kg do 1080 kg
RS3100
motor: Essex 3019 cc
V6, chlazený vodou.
vrtání / zdvih: 95,19
/ 72,4 mm
kompresní poměr: 9 :
1
palivový systém: dvoukomorový
karburátor Weber 38 EGAS
Výkon: 148 PS / 5000
ot; kroutící moment 260 Nm / 3000 ot.
Max: 200 km/h,
0-96 km/h: 7.2 sec.
1/4 míle : 15,7 sec.