Ford Capri MkII RSR turbo (1975-197x)
Když byl v lednu 1976
v americkém časopise Road&Track publikován článek o Capri II "Black
Gold", který popisoval velmi rychlý speciál vyrobený v německém Kolíně,
nikdo netušil, jaký bude mít ohlas mezi majiteli zmiňovaného typu MkII.
Jakmile se článek objevil,
majitelé Capri ze všech částí Ameriky zaplavili redakci dotazy, kde by
mohli koupit specializované komponenty. Bohužel všichni byli
zklamáni skutečností,
že na americkém trhu neexistuje distributor.
Toto neštěstí však nemělo
dlouhého trvání, protože v katalogu společnost Rokstock, která se specializovala
na úpravy Capri MkI a MkII více jak 6 let, byla vedle speciálních dílů
pro hard-core uživatele (úpravy karoserie, výfukové systémy, spojky, karburátory,
volanty, řadicí páky, ...) uvedena i kompletní tuningová úprava - Capri
II RSR Turbo.
RS
v názvu RSR znamenalo zkratku oregonské společnosti Rokstock a ROK v názvu
Rokstock byly iniciály Ricka O. Kizera, který společnost vlastnil a také
postavil turbo Capri. Zájemci si dokonce mohli vyzkoušet jízdní vlastnosti
Capri RSR turbo v předváděcím voze v domovském Oregonu. Hezký přístup k
zákazníkům, že?
Existovaly dva způsoby,
jak koupit RSR turbo: zákazníkovi byla provedena úprava přímo na jeho Capri
( pouze s V6 motorem ) za $7.000 nebo pokud dosud nevlastnil Capri, společnost
Rokstock koupila 1976-1977 Capri II a konvertovala jej na RSR turbo, to
vše za $12.000.
O co vlastně u RSR turbo
šlo. Zaprvé byl vyndán motor a všechny jeho části byly vyčištěny a zkontrolovány.
Pak byly prověřeny vůle a motor se uložil nazpět s AiResearch turbodmychadlem,
upraveným karburátorem, speciálním těsněním pod hlavu, výfukovým potrubím,
svíčkami a kabely, a sportovním filtrem. Zadruhé, když opustíme motorový
prostor a koukneme se na podvozek, se na přední nápravě objevila o 40%
tužší vinutá pera, a zadní nápravu držela jednolistová pera, která snižovala
vůz o 2
palce (cca 5cm). Tlumiče byly od Bilsteinu. Také stabilizátory
obou náprav byly masivnější. To je však pouze začátek, protože další vychytávkou
od RSR byly stabilizační tyče na zadní nápravě pro redukování rázů během
prudké akcelerace či brzdění. Řízení bylo také zdokonaleno speciálními
hliníkovými rameny. Všechny silentbloky byly vyměněny za kvalitnější, vyrobené
ze speciálního polymeru. Brzdové destičky od frmy Repco zajišťovaly lepší
brzdný účinek. Litá kola Cromodora 13x6,5" obutá pneumatikami Dunlop 205/60
jen podtrhovala sportovní charakter RSR Capri.
Zde
však úpravy od Rokstocku nekončí. Agresivní vzhled dodaly žaluzie zadního
okna a zadní spojler. Přední lampy jsou od Cibié a finální úpravou je nový
lak na karoserii.
Pojďme se nyní podívat
na interiér, kterému vévodily sportovní sedačky, do kterých jste mohli
zapadnout proklatě hluboko. O Vaši bezpečnost se postaraly široké pásy
s mohutným zámkem. Kůží obšitý volant, měřidlo od turba a výrazné nápisy
"TACH" a "SPEEDO" hlavních měřících přístrojů byly změnou na palubní desce.
Zkrátka, když si někdo
pořídil Capri II RSR turbo, měl kompletně předělaný vůz, od kol až po střechu,
od nárazníku k nárazníku.
RSR turbo zrychlovalo
z 0-96 km/h za 7,2 sekundy, 1/4 míle urazilo za 16,0 sekund při dosažené
rychlosti 93 m.p.h. (149 km/h)
Technické údaje:
Motor: OHV V6, 2792 ccm,
kompresní poměr 8.2 : 1,
Výkon: 180PS@4700 ot.
Karburace: dvoukomorový
karburátor, turbodmychadlo
Převodovka: 4-rychlostní
manuál