Ford Capri X-pack (1977-1981)

Fordova divize Motorsport v Británii byla založena v Borehamu (Essex), nějakých 15 mil od ředitelství Ford Europe v Brentwoodu. V Borehamu se specializovali na vozy určené pro soutěže Rallye, kdežto v Kolíně nad Rýnem vyvíjeli okruhové speciály a silniční RS (Rallye Sport) verze. Obě divize společně používaly označení "RS". Britové také vyvíjeli řadu "Series X" dílů, které se používaly pro zdokonalení silničních RS Escortů. Pro ostatní typy vyráběli kola, pneumatiky, spoilery a podvozkové kity.
Pro Capri II vyvinuli rozšířené blatníky, spoilery, větrané kotoučové brzdy, široká litá RS kola a podvozkový kit. V roce 1977 postavili demonstrační Capri II s díly Series X a ihned jej použili při  rozsáhlé reklamní kampani s tehdejší hvězdou rallye Björnem Waldegardem.

Pokud je někdo maniak do Profesionálů z CI5, pak mu jistě neuniklo, že Doyle používal X-pack MkII v epizodách Série I : Člen klanu, Tak byl dobyt Everest, Když skončila vedra nebo Kuželky.

První trojkové Capri X-Pack (ještě však s označením MkII) byl štříbrný 3.0S s espézetkou COO 260T , který byl podroben rozsáhlému redakčnímu testu v časopise Autocar, v listopadu 1979. Měsíc na to byl vůz redakcí zkoušen společně s 3.2 litrovým Capri (SPZ: VHK 494S), který ještě před konverzí z 3.0 na  3.2 byl testován redakcí v březnu 1978. Všechny tyto články jsem si přečetl, Angláni jsou nadšenci se suchým humorem. X-Pack COO 260T byl také testován časopisem Cars&Car Conversions v lednu 1980. Ale to už odbočuji....

Tříkarburátorový X-pack COO 260T byl v sezóně 1980 postaven bok po boku vedle závodního
Capri, které mělo podobně extravagantním způsobem vyřešenou karburaci.

Motor byl osazen trojicí dvoukomorových karburátorů Weber 42DCNF, většími ventily, speciálním těsněním. Dálší změnou byl vysokokapacitní chladič, elektrická benzinová pumpa a lepší výfukový systém. Jinou alternativou karburace, nabízenou v programu X-pack, byl velký dvoukomorový karburátor nebo čtyřkomorový karburátor, který ve svém kitu dodávala i ladičská firma Swaymar. Výkon se zvýšil ze standardních 138 na 175 koňských sil. Další vymožeností byl samosvorný diferencál, bodykit a 7.5" RS kola. Vůz zrychloval 0-96 km/h za 7.4 s a maximálka končila na 210 km/h.

X-Packy nebyly jen stříbrné, což dokazují obrázky s černým vozem. Na boku se táhly ve dvou
barvách pruhy, které se křížily do "X" v místech, kde na běžném typu Sport bylo šikmé "S".

Ještě v roce 1979 bylo rozhodnuto zaměřit se více na prodej kitů X-series (novináři však raději používali označení X-pack). Důvodem byla skutečnost, že tehdy Ford neměl RS komponenty k prodeji fandům a nadšencům. I když prodeje RS Escortů a předtím RS Capri byly malé, byly lukrativní a považovaly se za "třešničku na dortu" Fordova výrobního programu. Německá divize Motorsport mezitím produkovala RS Escorty. Capri neměly označení X-pack, ale 3.0 RS, u typu Mk2 3.0 Spezial. Výbava byla obdobná jako v U.K., v motoru však byly použity standardní dvoukomorové karburátory Weber, proto byl výkon nižší, kolem 145 PS. Na dveřích byla šikmá trojice modrých pruhů různých odstínů - válečného pomalování RS. V Německu pak vytáhli do bitvy s rozšířeným Capri 2.8 Turbo (188PS), ale o něm budu psát samostatně.

  Zde máte možnost porovnání motorového prostoru běžného třílitru a X-packu. Na první pohled Vás zaujme obrovský vzduchový filtr, skrz který dýchají žíznivá trojčátka...

Capri X-pack tehdy nebylo levnou záležitostí, zájemce musel zaplatit 9.625 Liber (srovnatelných s dnešními 32.000 Librami). Za tyto peníze mohl mít Porsche 924 Lux nebo BMW 528i. Kdo by však investoval do běžných sériových aut, že ?
Během dvou let bylo postaveno 100 vozů, ale ne všechny měly plnou výbavu. Bob Lutz, nový šéf Ford Europe, však v roce 1981 zastavil výrobu klasických 3-litrových Capri, aby je nahradil moderními 2.8i se vstřikováním paliva. Tím zabil i projekt "Series X". Stalo se tak v důsledku stále přísnějších emisních norem, za jejichž dodržení by třílitr zaplatil ztrátou výkonu.
Program RS se pak zaměřil na nízkoobjemové Fiesty. V roce 1982 Lutz triumfoval s "jeho" novou, dvoudveřovou Sierrou. Jako vzpomínka na Capri "Series X" byla emise Capri 2.8FI Supersport někdy v roce 1984.


Originální prospekt Ford Rallye Sport z roku 1977, který nabízel úpravy "Series X" nejen pro vozy Capri, ale i Escort, Taunus-Cortina a Fiesta.


Dobový prospekt na X-pack MkII, který však již nesl prvky trojkových Capri.