2. KOLONKA: VERSION - pole vyplňováno informacemi dle potřeb a legislativních podmínek dané země.
-
Pouze pro italský trh:
-
B nebo D - verze dle záruky
A nebo L - "L" nebo "LS"
P - "XL" nebo "DECOR"
E - "GL" nebo "GXL"
G - "GT"
R - "GTR"
S - "SPORT"
T - "Ghia" nebo "Injection" -
Pouze pro francouzský trh: typ motoru (stejné jako u 6. znaku u kolonky č.1)
3. KOLONKA: FAHRGESTELL/VEHICLE NO. / VIN (VEHICLE IDENTIFICATION NUMBER) - identifikační číslo podvozku
Na štítcích do 01.1981 bylo výrobní číslo sestaveno z 6 písmen a 5 číslic, od 01.1981, kdy se už uváděla zkratka VIN, bylo toto číslo delší, jehož část je shodná s formátem výrobního čísla používaného do 01.1981.
Zde se nebudu omezovat jen údaji pro Capri, protože zajisté na stránky čas od času zabloudí i majitelé ostatních typů, takže by jim tyto informace mohly být také k užitku.
-
Verze do 01.1981 (6 písmen a 5 číslic):
-
-
1. písmeno: země produkce (i v několika variantách - dle továrny)
-
A - Velká Británie, finální kompletace Ford USA nebo Kanada
B - Velká Británie (Ford Motor Company Ltd. Brentwood Essex, UK)
C - Irsko (Henry Ford & Son Ltd., Cork, Ireland) lub
C - Holandsko (Ford Netherland N.V., Amsterdam, Netherlands) nebo
C - Portugalsko (Ford Lusitana S.A.R.L., Azambuja, Portugal)
D - Velká Británie, finální kompletace u dealera
E - Velká Británie, finální kompletace v přidružené továrně
F - Německo, finální kompletace u dealera
G - Německo (Ford-Werke Aktiengesellschaft, D-5000 Koeln, Deutschland)
H - Velká Británie, finální kompletace Ford Kanada
J - Velká Británie, finální kompletace Ford Austrálie
K - Velká Británie, finální kompletace Ford Brazílie
L - Velká Británie, finální kompletace Ford Argentina
W - Španělsko (Ford Espana S.A., Almusafes, Espana)
P - Autoeuropa -
-
2. písmeno: továrna (při několika variantách - záleží na zemi produkce)
-
A - Cologne (Německo), Dagenham (Velká Británie), Sao Paulo, Pachaco
B - Genk (Belgie/Německo), Halewood/Liverpool (Velká Británie), Alexandria, Casablanca
C - Saarlouis (Německo), Langley (Velká Británie), Manilla
D - Southampton (Velká Británie), Cork (Irsko), Copenhagen
F - Cork (Irsko), Manilla, Mexico
G - Broadmeadows, Bangkok
H - Brisbane
I - Turín
J - Valencia, Istanbul
K - Sydney, Karachi, K.D. (pseudo plant)
L - Weltington
M - Salisbury
N - Amsterdam (Holandsko)
P - Valencia (Španělsko), Azambuja (Portugalsko), Lisbon
R - Singapore
S - Palmela (Portugalsko), Port Elizabeth
U - Soul (Jižní Korea) -
-
3. písmeno: model
-
A - Escort, Orion
B - Cortina, Taunus, Sierra, Mondeo, Cougar
E - Capri, Puma
F - Fiesta, Courier
G - Granada, Scorpio
J - Fiesta, Courier
R - Ka
V - Transit, Tourneo
W - Galaxy -
-
4. písmeno: verze
-
A - 5 dveřový, sedan/saloon
B - 3 dveřový, sedan/saloon
C - 2 dveřový, coupe
D - 3 dveřový, estate
F - 4 dveřový, sedan/saloon
G - 5 dveřový, space wagon
L - 2 dveřový, kabriolet
N - 5 dveřový, turnier
T - 2 dveřový, sedan/saloon
V - 2 dveřový, van -
-
5. písmeno: rok výroby (v tabulce níže)
-
-
6. písmeno: měsíc výroby (v tabulce níže)
-
-
další znaky: 5-číselné výrobní číslo, udávané v rozmezí 10001 do 99999
-
Jak je výše uvedeno, vozidla od 01.1981 používají již dlouhé výrobní číslo - VIN, které je následujícího formátu:
-
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
*
A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
*
-
* (znak 1): konstantní symbol - hvězdička
-
A (znaky 2-4): - symbol výrobce
-
SFA - Ford Motor Company Ltd., Brentwood, Essex, U.K.
WFO - Ford Werke Aktiengesellschaft, D-5000 Koeln, Germany
VS6 - Ford Espana S.A., Alumsafes, Spain
UN1 - Henry Ford & Son Ltd., Cork, Ireland
XLC - Ford Netherland N.V., Amsterdam, Netherlands
TW2 - Ford Lusitana S.A.R.L., Azambuja, Portugal -
B (znaky 5): - typ daného modelu (stejné jako u 4. písmene starého formátu výrobního čísla do 01.1981)
-
C (znaky 6-7): konstantní symbol - XX
-
D,E,F,G,H,I,J (znaki 8-18): číslo podvozku (zde začínal starý formát výrobního čísla do 01.1981)
-
pole D - země výroby
pole E - továrna
pole F - model
pole G - verze
pole H - rok výroby
pole I - měsíc výroby
pole J - sériové číslo podvozku, 5 čísel -
Všechna tato pole jsou shodná se starým formátem výrobního čísla do 01.1981)
-
* (znak 19): konstantní symbol - hvězdička
4. KOLONKA: LENK/DRIVE - řízení
Velká Británie od 11.1968 do 08.1970:
1 - RHD (pravostranné
řízení)
2 - LHD (levostranné řízení)
Velká Británie od 08.1970 do 01.1974, Německo od 12.1968 do 01.1974:
1 - LHD (levostranné
řízení)
2 - RHD (pravostranné řízení)
od 09.1972:
rok výroby sudý:
A - LHD (levostranné
řízení)
B - RHD (pravostranné řízení)
rok výroby lichý:
1 - LHD (levostranné
řízení)
2 - RHD (pravostranné řízení)
5. KOLONKA: MOTOR/ENGINE - motor
kód motoru - klikněte sem pro otevření tabulek
6. KOLONKA: GETR./TRANS. - převodovka
5 - manuální, 4-rychlostní
7 - automatická, Borg Warner 35
B - manuální, 4-rychlostní
F - manuální, 5-rychlostní
C - automatická, Ford C4
D - automatická, Ford C3
7. KOLONKA: ACHSLE/AXLE - poháněná náprava
Velká Británie od 11.1968 do 08.1970:
A - 3.444:1
B - 3.778:1
C - 3.889:1, 3.900:1
D - 4.125:1
E - 4.444:1
J - 3.889:1 heavy duty
R - 3.222:1
V - 3.889:1, 3.900:1 heavy duty
W - 3.778:1 heavy duty
X - 4.125:1 heavy duty
Y - 4.444:1 heavy duty
Z - 3.444:1 heavy duty
Velká Británie od 08.1970 do 01.1974:
8 - 3.444:1
A - 3.545:1
B - 3.778:1
C - 3.889:1
D - 4.125:1
Q - 3.444:1 heavy duty
R - 3.222:1
U - 3.222:1 heavy duty
V - 3.889:1 heavy duty
W - 3.778:1 heavy duty
X - 4.125:1 heavy duty
Z - 3.545:1 heavy duty
Německo od 12.1968 do 01.1974:
C - 3.889:1
L - 3.091:1
N - 4.111:1
R - 3.222:1
S - 3.444:1
T - 3.7:1
V - 3.750:1
od 01.1974:
X - 4.125:1
N - 4.111:1
C - 3.889:1
V - 3.889:1
W - 3.778:1
B - 3.750:1
Z - 3.545:1
S - 3.444:1
Q - 3.444:1
R - 3.222:1
L - 3.091:1
8. KOLONKA: FARBE/COLOUR/PAINT CODE - kód barvy laku
Rok uvedený za názvem odstínu označuje, kdy se poprvé objevil ve výrobě - tzv. modelový rok
Velká Británie od 11.1968 do 08.1970:
1 - Blue Mink
2 - Saluki Bronze
3 - Silver Fox
5 - Fern Green
6 - Aquatic Jade
7 - Amber Gold
8 - Light Orchid
B - Ermine White
R - Aubergine
G - Anchor Blue
H - Red II 1965
F - Beige 1967
E - Light Blue
L - Light Green 1967
Y - nestandardní
Velká Británie od 08.1970:
1 - Sapphire/Light
Blue 1973
2 - Gunmetal Grey
3 - Silver Fox
4 - Glacier
5 - Fern Green/Light Green 1973
6 - Evergreen/Dark Green 1973
7 - Light Brown 1973
9 - Pacific Blue B - Ermine White/Pearl White 1973
E - Diamond Blue
G - Anchor Blue/Marine Blue 1973
J - Sunset
P - Garnet/Burgundy Red 1973
S - Tawny
T - Maize Yellow/Daytona Yellow
D - Light Grey
M - Lime Green/Le Mans Green
N - Flame Red
U - Electric Blue
Y - nestandardní
Německo od 12.1968 do 01.1974:
1 - blue metalic
2 - grey metalic
3 - silver metalic
5 - light green metalic
6 - dark green metalic
7 - brown metalic
A - black
B - white
D - grey
E - light blue
G - dark blue
J - light red
K - dark yellow
M - light green
N - dark red
P - dark red (niestandardowy)
T - light yellow
U - blue (niestandardowy)
S - gold metalic
Y - niestandardowy
od 01.1974:
první znak: barva
1 |
- |
miami blue metalic 1974 |
2 |
- |
aquarius green
metalic (2-vrstvý) 1977 |
3 |
- |
aerosilver
metalic 1974 |
4 |
- |
flame orange
metalic 1974 |
5 |
- |
onyx green
metalic 1974 |
6 |
- |
neptune blue
metalic (2-vrstvý) 1977 |
7 |
- |
copper brown
metalic 1973 |
8 |
- |
nevada beige
1977 |
9 |
- |
signal yellow
1977 |
0 |
- |
monarch red
(USA) |
A |
- |
black 1969 |
B |
- |
diamond white 1973 |
C |
- |
sahara beige
1974 |
D |
- |
carnival red
1975 |
E |
- |
light blue
1974 |
F |
- |
purple metalic
(Ford of Britain) |
G |
- |
marine blue
1972 |
J |
- |
sunset 1971 |
K |
- |
laurel green
(Ford of Britain) 1976 |
L |
- |
signal orange
1976 |
M |
- |
bitter green
1974 |
N |
- |
sebring red
1973 |
P |
- |
signal green
(Ford of Britain) 1976 |
Q |
- |
arizona gold
metalic 1975 |
R |
- |
venetian red
1977 |
S |
- |
roman bronze
metalic 1976 |
T |
- |
daytona yellow
1972 |
U |
- |
platinum
metalic 1976 |
V |
- |
phoenix orange
1975 |
X |
- |
midnight blue
1978 |
Y |
- |
nestandardní |
Z |
- |
dvoubarevné schema: forest green metalic 1981 / strato silver metalic (2-vrstvý) 1976 |
druhý znak: modelový rok nebo volitelné provedení
pro všechny vozy vyrobené továrnou Ford of Britain, také pro vozy z produkce Ford of Germany bez vinylové střechy - modelový rok:
4 - 1974
5 - 1975
6 - 1976
7 - 1977
atd.
pro vozy z produkce Ford of Germany s vinylovou střechou:
A - vinylová
střecha,
černá
C - vinylová střecha, tmavohnědá
D - vinylová střecha, světlehnědá
F - vinylová střecha, stříbrná
K - vinylová střecha, tmavohnědá
L - vinylová střecha, bílá
M - vinylová střecha, černá + sportovní polepy
N - vinylová střecha, tmavohnědá + sportovní polepy
P - vinylová střecha, tmavohnědá + sportovní polepy
Q - vinylová střecha, světlehnědá + sportovní polepy
S - sportovní polepy
třetí znak: modelový rok (od 01.1981)
stejně jako podle klíče uvedeného výše
9.KOLONKA: POLST/TRIM - čalounění/výbava interiéru
Velká Británie od 11.1968 do 08.1970:
<1 písmeno> <3 čísla> podle katalogu
Velká Británie od 08.1970 do 01.1974, Německo od 12.1968 do 01.1974:
první znak -
barva:
A - black - černá
F - marquis blue - šlechtěná modrá
H - ruby - rubínová
J - tan - světle hnědá
K - parchment, light tan 1973 - pergamenově bílá, světlounce hnědá
M - jade - nefritová zeleň
N - olive - olivová
Y - nestandardní
druhý znak - materiál:
Velká Británie:
A - tkanina
1 - vinyl
Německo:
5,6,L,Q,Z -
tkanina
E,D - vinyl
od 01.1974:
první znak: barva
A - black - černá
B - tan 1979 - světle hnědá
C - cloud 1974 - obláčkově modrá
E - medium blue 1974 - střední odstín modré
F - blue 1979, navy 1983 - modrá, námořnická modř
G - blue 1981 - modrá
H - red 1979 - červená
J - chocolate 1976 - čokoládově hnědá
K - light tan 1973, indian red 1981 - světlounce hnědá, indiánská rudá
L - saddle brown 1974 - koženě hnědá
M - green 1977 - zelená
N - orange 1977, red - oranžová, červená
P - chocolate 1976, parchment 1969 (USA), bitter chocolate 1980 -
čokoládová, pergamenově bílá, hořká čokoláda tmavě hnědá
Q - steel grey 1983 - ocelově šedá
S - raven 1986 - havraní čerň
T - saddle brown 1974, parchment 1969 (USA), shark grey 1980 - koženě
hnědá, pergamenově bílá, žraločí šedá
U - black, red 1969 (USA) černá, červená
W - light tan 1976 - světlounce hnědá
X - grey/green 1984 Y - šedá, zelená - nestandardní barvy
druhý znak: materiál
od 01.1974 do 01.1978:
1 - tkanina (L/GL/GT)
2 - tkanina (Ghia, krátkodobě USA)
3 - tkanina (Ghia, USA)
5 - sportovní výbava
A - vinyl (L/GL/GT krátkodobě USA)
E - vinyl (USA) S - sportovní výbava (Ford of Britain)
Y - special trim - zvláštní výbava (Ford of Britain)
od 01.1978:
1 - tkanina
A - vinyl
Y - nestandardní
10. KOLONKA: K.D./REF./SVC REF
pole vyplňované pouze pro vozidlo převezené do jiné továrny ke konečné montáži
11. KOLONKA: ZUL. ACHSLAST VORN/PERM. AXLE LD. FRONT - přípustné zatížení přední nápravy
(pouze pro trh Německa, Francie, Belgie a Lucemburska)
12. KOLONKA: ZUL. ACHSLAST HINTEN/PERM. AXLE LD. REAR - přípustné zatížení zadní nápravy
(pouze pro trh Německa, Francie, Belgie a Lucemburska)
13. KOLONKA: ZUL. GESAMTGEW./GROSS VEHICLE WGT. - přípustná hmotnost vozidla
(pouze pro trh Německa, Francie, Belgie a Lucemburska)
14. KOLONKA: GROSS TRAIN MASS - maximální hmotnost vozidla
pouze v zemích, kde je to požadováno
15. KOLONKA: TYP-PRüFNUMMER-SICHERHEITSGURTE / TYPE APPROVAL NUMBER
číslo homologace daného typu (uváděno pouze v některých zemích)
16. KOLONKA: BREMSEN/BRAKES - brzdy
uváděno pouze na italském trhu
17. KOLONKA: BODY - dodatečné písmeno mezi TRIM i SVC REF, pouze pro trh USA
D - De Luxe
G - GT
Písmenné kódy data výroby
Tabulka níže představuje rok a měsíc výroby, který je zakličován do 5. a 6. písmene výrobního čísla. Tato tabulka je v rozmezí let 1968-1986, tudíž použitelná jen pro Capri,
kdežto tyto další tabulky jsou rozvrstvené pro všechny modely Ford od roku 1968 až do roku 2009.
Roky:
H |
- 1968,1987 |
|
S |
- 1976,1995 |
|
E |
- 1984 |
|
3 |
- 2003 |
Měsíce:
Měsíc\Rok |
1968,1972,1976,1980 1984,1988,1992,1996 2000,2004,2008 |
1969,1973,1977,1981 1985,1989,1993,1997 2001,2005,2009 |
1970,1974,1978,1982 1986,1990,1994,1998 2002,2006 |
1971,1975,1979,1983 1987,1991,1995,1999 2003,2007 |
I | B | J | L | C |
II | R | U | Y | K |
III | A | M | S | D |
IV | G | P | T | E |
V | C | B | J | L |
VI | K | R | U | Y |
VII | D | A | M | S |
VIII | E | G | P | T |
IX | L | C | B | J |
X | Y | K | R | U |
XI | S | D | A | M |
XII | T | E | G | P |
Klasický štítek z leštěného hliníku a s černým potiskem kolonkami (který je popsán výše) není jediným štítkem, který na voze najdete. Na horní části předního čela je (u typu Capri) napravo od zámku kapoty ještě jeden. Určitě jste mu moc nevěnovali pozornost, možná to bylo tím, že je maskován barvou karoserie nebo také proto, že vám řady písmen a čísel nic neříkaly...
Na Internetu je velice šikovný dekodér, který odhalí úplně vše o voze - lišty, zrcátka, mlhovky, výbava, atd. :
http://www.fordopedia.org/body-plates/static
Máte ve svém Capri problémy s elektroinstalací ? Nemůžete sehnat schemata zapojení ? Pak jste tady dobře. Vše je oskenováno z knihy od Haynese. Platí pro Capri se standardní výbavou s V6 motory.
Rada první a základní: pokud nemáte možnost garážování, nemá smysl se pouštět do dobrodružství jménem Capri. Na denní provoz v zimě v létě je tohoto auta, které je dnes již klasikou, opravdu škoda. I sebelépe zrenovovaný vůz, který je nasazen do celoročního provozu, časem vykvete - je to dáno téměř nulovou antikorozní ochranou, která se před 20-30 lety u výrobce moc neřešila.
Před koupí by
se měl zájemce o tento atraktivní a sportovně vyhlížející vůz zamyslet
a po pravdě si říct: chci být závodník, auto olepit spoilery pak uštvat
motor a auto odepsat? Pak doporučuji koupit nějakého japonce nebo Golfa
- takových aut mně osobně není líto. Pokud to ale člověk bude myslet vážně
a pěstovat Capri jako zálibu a negumovat koly na každé křižovatce, pak
má zelenou a Capri se mu podle toho odvděčí. Nebudeme si nic nalhávat,
koncepce tohoto vozu spadá někam do roku 1965. Zadní
náprava může totiž nepříjemně překvapit nezkušeného řidiče při rychlém
projíždění zatáček. Díky zavěšení na listových perech může totiž náprava
trochu "tancovat". Na suchém povrchu Capri drží perfektně (hlavně pokud je
snížené a má v pohodě tlumiče), jakmile však
zaprší, nedoporučuji dávat cihlu na plynový pedál. Motory se dodávaly v
celé objemové škále - od 1,3 l (první typy) až po 3,0 l V6. Poslední typy
měli také 2,8 injection se 160PS. Těch je ale v ČR málo a jsou majiteli
ceněny.
Já měl vozy Capri s
motory 2,0 V6 a 2,3 V6 (90/114PS). Tyto motory opět vycházejí z US koncepce OHV - mají
sice poměrně málo koní (114 PS má kdejaká vyhoněná japonská 1,6), ale jsou
v podstatě nezničitelné, mají poctivý kroutící moment a berou hezky od
spodu. Navíc se dají poměrně snadno upravovat na větší výkon, jsou velmi
rozšířené a slušný motor pořídíte za pár tisíc. Pokud je vám jedno, kolik
"hrnků" bude bublat pod kapotou, zkuste i řadový dvoulitr Pinto. Je velice
pružný, rychleji jde do otáček a má rozumnou spotřebu. Obrovským plusem je i
fakt, že díky jeho použití v masově rozšířených Sierrách je dnes na vrakovištích
spousta užitečných dílů. Pokud vám bude standardních 101 HP málo, tak v Anglii
najdete stovky firem a úpravců, kteří nabízejí spousty dílů. Za pár peněz pak
budete disponovat i 140-160 HP. Británie je bezesporu mekka Escortistů s motory
Pinto.
Já osobně po letech dospěl k názoru že pro mě je nejlepší volbou třílitr Essex. I když je to koncepčně tak trochu motor do traktoru, nedám na něj dopustit a to i přes to, že kolínské dvaosmičky jsou živější a jdou lépe do otáček. Tyto nedostatky Essex bohatě kompenzuje sytým a hlubokým brumláním, které se při 4500 otáčkách mění na exatický řev a svým vyšším krouticím momentem. Není to motor na denní ježdění, když ho držíte pod krkem, má žízeň. Ale za časté návštěvy pumpy se dokáže motor odměnit pěkným zátahem a na čtyřku můžete jet 40 nebo 200 km/h. Nevýhodou třílitru Essex je jeho malá rozšířenost u nás, takže dobrou volbou pro "nováčky v oboru", kteří chtějí mít bestii pod kapotou, je motor 2,8 s karburátorem či vstřikováním.
Obecně
jsou vidlicové motory odolnější, než ty řadové. Znal jsem člověka,
co měl najeto na své V6 500.000 km a ta si stále spokojeně předla. Já měl kdysi na jednom ze svých
Capri 2,0 V6 automat asi 300.000 a bylo to nejspolehlivější auto. Všichni ho
znali pod jménem Oblud. Barva jeho (asi pátého) laku se podle tabulek výrobce oficiálně jmenovala
"vagónová zeleň". Pak jsem ho prodal za pakatel kámošovi, ten ho po půl roce
pustil dál nějakým balíkům od Břeclavi, kteří ho totálně odepsali
- čest Obludově památce. Amen.
Pokud jste rozhodnutí
pro koupi MkIII, doporučuji koupit ročník 83 a výše. Tento zlomový rok
byl ve znamení změn a auta mají vylepšený podvozek (1-listová pera), 5-ti kvalt,
lepší interiéry, a jsou všeobecně zachovalejší a spolehlivější. U nás vždy byla nejvíce na prodej
auta s motory 1,6 (asi 75PS); 2,0 (105 PS); 2,0V6 (90 PS) a 2,3V6 (114PS).
Řadové motory (i 2.0V6) se však v honbě za výkonem za minimum investic vytrácejí
a bývají nahrazovány šestiválci 2.3 a více a poslední dobou mám pocit, že 2.8 je
nutnost pro přežití v ortodoxní Fordí komunitě :-). Na originální třílitry (138 PS) a
2,8i (160PS) nebo dokonce 2.8 TURBO (188 originál
až 4xxPS upravené) můžete takřka zapomenout, ty sotva seženete ve slušném stavu. Vyberte si motor
podle toho, co Vám dovolí finanční možnosti (povinné ručení, náklady na
provoz). Nedoporučuji motor 1.6, s ním neušetříte. Žere stejně jako dvoulitr a je
pro tunové Capri příliš líný. Výhoda
je jen o pár tisíc menší povinné ručení. Ideální je asi 2,3V6. Je dostatečně silná
a spolehlivá.
Nahradní díly seženete
na vrakovištích, po inzerátech -
www.fordever.cz , annonce, motorinzert, atd.
Běžné díly - brzdy,
destičky, filtry, plechařinu, součásti motoru ( stejně jako u Taunusu, Granady,
Escortu)
seženete běžně v obchodech.
Nekupujte auto čerstvě
po laku - nikdy nevíte, kolik rzi a kitu je pod ním. Je lepší si udělat
lak svépomocí. Pokud však se i tak rozhodnete pro nalakované auto, a nejste
stavu poznat "ojebávky" pohledem či poklepem, zkuste problematická místa
otestovat magnetem. Na rez či kit se určitě nepřiplácne. Je dobré Capri
koupit od fandy, který třeba má rodinu a Capri je mu už malé a on se ho
s těžkým srdcem zbavuje. Pozor ale na "lidovou tvořivost" !
Nemá význam vykládat
o superlativech. Je to přece jen starší auto. Na druhou stranu je tak jednoduché,
se si jej budete moci opravovat sami. Když budete mít štěstí, koupíte spolehlivé
auto, které bude dělat jen radost. Pokud máte možnost dovézt auto v originálním
stavu z Německa nebo Švýcarska
a tady jej postavit na veteránská čísla, udělejte to. V Německu je samozřejmě daleko větší
výběr, ale ceny za poslední léta prudce narostly.
Ford Capri – na co si dát pozor při koupi vozu
1. Při kontrole karoserie se prvně zaměříme na přední blatníky, kde bývá koroze na obvyklých místech, kam odlétává bláto a kumuluje se. Nejvíce trpí přední části kolem lamp (kouknem i na ně, jestli uvnitř nekorodují), hlavně u napojení na přední spodní panel pod nárazníkem (4) a kapsy za předním kolem a sloupek uchycení dveří (6, 7). Koroze také bývá v rozích pod čelním sklem. Hodně rzi se také objevuje na zadní spodní části blatníků u napojení na prahy. Tam také častou korodují dveře, jejichž celá spodní část pod hranou je ohrožena.
2. Po otevření kapoty (které zkontrolujeme zespodu celou přední část) se podíváme na části kolem uchycení zavěšení Mc Pherson (5) a do rohů vedle pantů, co drží kapotu (u pojistek a na stejném místě v druhém rohu). Koroze bývá usazena kolem lamp i u předního spojovacího plechu v čele motorového prostoru.
3. Zkontrolujeme prahy po celé délce, vnější i vnitřní stranu. Nejvíce koroze bývá u obou náprav (6, 8). Když už kontrolujeme spodní část vozu, nezapomeneme se podívat na stav nosníků a otvorů pro zdvih heverem. Také koukneme na podlahy, hlavně v rozích a na místa, kde je ukotven bezpečnostní pás.
4. Zadní lemy (9) bývají většinou po smrti, zkontrolujeme vnitřní i vnější část a přejdeme dolů ke kapsám (10) za koly, kde se také kumuluje odlétající bláto. U Capri MkI je dobré se ještě podívat na spodek vozu kolem rezervy a pod kufrem.
5. U vozů rozšiřovaných laminátovými kity důkladně prověříme napojení a zkontrolujeme plechařinu pod ním tam, kde je to možné. Neodborně takto postavené auto může rychle přivodit zkázu laku, který pak praská. Také vykytované přechody se mohou po čase vlnit a praskat. Proto je dobré nechat vůz po vykytování několik měsíců odstavený a sledovat změny na povrchu.
6. Pak je dobré se ještě jednou podívat pod auto odpředu dozadu. Začneme uchycením předního stabilizátoru, zkontrolujeme nápravnici, která většinou schytá nárazy do předmětů na vozovce (kameny,….). Olejová vana by měla být pokud možno bez prohnutí a odřenin – špatně se to pak spravuje. Zkontrolujeme stav sběrného potrubí a výfukového systému. Podíváme se na stav listových pružin (stává se, že praskají) zadní nápravy a jejich uchycení, včetně uchycení stabilizačních ramen.
7. Uvnitř vozu toho moc nevymyslíme. Pokud je dosavadní majitel prase nebo kuřák, podle toho vypadá i interiér. Prosezená a proprděná sedačka není neobvyklý jev. Doporučuji se podívat pod koberec (za tu námahu to stojí) pod palubní deskou a pod pedály u řidiče i v nohách spolujezdce, prohlídku bych nevynechal také za předními sedadly. Pokud je koberec vlhký, do vozu vniká někudy voda. Výjimku tvoří zimní dny, kdy posádka natahá dovnitř vozu na botách spousty sněhu, který pak roztaje.
8. Prohlídka motoru je velice individuální. Voda v motoru se dá poznat za studena tak, že na sundaném víčku chladiče je šedivá tekutina. Nejlepší je to až po jízdě, kdy je na měrce šedivá bublinatá směs. Sejmul bych víčko doplňování oleje a prstem setřel vnitřní stranu ventilového víka (pozor, bude horké). Tím se dá také vyčíst, jak je o motor postaráno - když bude prst začerněný karbonem, není to dobré znamení. Také pokud bude motor zaplácaný olejem, nic dobrého ohledně údržby to nevěstí.
9. Hodně o stavu vozu napoví až jízda. Pružnost, hlučnost, klepání a další chování motoru se pozná po důkladné jízdě. Stav opotřebení spojky se pozná, že se na rozjezd zařadí 4. rychlostní stupeň a pod plynem se rozjíždíme. Pokud auto hned nechcípne, je obložení v háji. Při jízdě máme možnost vyzkoušet řízení, jeho vůli a vibrace. Drtivá většina Capri táhne doleva.
10. Stává se, že při jízdě přicházejí vibrace a klepání ze středu tunelu. V tomto případě je něco s pružným uložením kardanu.
11. Starší typ převodovek má problém s vychozenými silonovými pouzdry táhel, které pak o sebe dřou a špatně se řadí. Někdy bývají špatné synchrony na 2. rychlostním stupni. U novějších převodovek se stává, že pokud je vymačkaná pružina, při jízdě s kopce při sundání nohy z plynu páka vyskočí do neutrálu. To je ale řídký jev.
12. Důkladně vyzkoušíme brzdy, tvrdost pedálu. Pokud se při brždění při jízdě z kopce rozvibruje volant, jsou zvlněné kotouče, nebo špatné silentbloky na ramenech přední nápravy.
13. O tlumičích je zbytečné psát. Většinou jsou zralé na výměnu. U stojícího vozu se dají vyzkoušet stlačením části vozu směrem dolů. Pokud se pak auto houpe jak plachetnice na vodě, je to jasné. Nejvíce ale vypoví jízda ve slalomu.
14. Zapomenout bychom neměli na ruční brzdu. Lanovou bude jistě po létech provozu vytahaný.
15. Je dobré se vydat na rychlostní komunikaci mimo město, abychom vyzkoušeli hlučnost diferenciálu a ložisek ve vyšších rychlostech. Pokud má vůz široká kola nebo podložky, ložiska jsou o to víc namáhaná.
16. Vraťme se k interiéru, kde je potřeba vyzkoušet spoustu věcí – od funkčnosti všech přístrojů, vytápění zadního skla, funkčnosti světel, stěračů, houkačky, kontrolek, …atd.
17. Opakování je matkou moudrosti – naposled se na vůz podívejte od nárazníku k nárazníku, od pneumatik po střechu. Nyní již máte posbírány všechny informace a jste připraveni jednat od ceně.
Aktualizováno: 01-09-2020