T I P Y,  T R I K Y  A  R A D Y  Z A Č Á T E Č N Í K Ů M  


Dekodér údajů na štítku s výrobním číslem (neboVIN)

Dekodér údajů na výrobním/stavebním štítku

Schémata zapojení elektroinstalace

Rady začátečníkům, kteří si chtějí pořídit svůj vysněný vůz

Na co si dát pozor při koupi vozu




Pokud si nejste jisti při určení měsíc a roku výroby Vašeho Capri, pomůže vám následující tabulka. Typické výrobní číslo (pokud vynecháme počáteční písmena WFOX...... je následující (příklad):

GAECUG17802 nebo GCECNG56492 nebo BBECNK34795

První dvojice písmen poukazuje na zemi a továrnu, kde byl vůz vyroben: G je Německo,  B je Británie, další B je Halewood, C je Cologne (Kolín) a A je Saarlouis. Druhá dvojice písmen indikuje že je to Capri s dvoudveřovou coupé karoserií, a třetí pár písmen, který je zohledněn v tabulce, znázorňuje rok a měsíc výroby. Vlastní výrobní číslo auta, které bezprostředně navazuje, tvoří vždy pětici čísel mezi 10001 and 99999.

Pokud se chcete dozvědět více podrobností o dalších informacích na štítku, zarolujte si níže.

 

VÝROBNÍ ŠTÍTKY

Zde jsou uvedené typy výrobních štítků použité u vozů Capri v jednotlivých obdobích výroby :

 

 Velká Británie, od 08.1970 do 06.1971

 

 

 

 Velká Británie, od 11.1968 do 08.1970

 

 

 

 

 Německo, od 12.1968 do 08.1970

 

 

 

Německo od 08.1970, Velká Británie od 06.1971

 

 

 

0d 01.1981

 

 

 

 

Umístění štítků na karoserii (podběh/horní část předního čela) :

Co jednotlivé údaje na štítcích znamenají ?

1. KOLONKA:  TYP/TYPE - typ podvozku

2. KOLONKA:  VERSION - pole vyplňováno informacemi dle potřeb a legislativních podmínek dané země.

 

3. KOLONKA: FAHRGESTELL/VEHICLE NO. / VIN (VEHICLE IDENTIFICATION NUMBER) - identifikační číslo podvozku

Na štítcích do 01.1981 bylo výrobní číslo sestaveno z 6 písmen a 5 číslic, od 01.1981, kdy se už uváděla zkratka VIN, bylo toto číslo delší, jehož část je shodná s formátem výrobního čísla používaného do 01.1981.

Zde se nebudu omezovat jen údaji pro Capri, protože zajisté na stránky čas od času zabloudí i majitelé ostatních typů, takže by jim tyto informace mohly být také k užitku.

  •  

    4. KOLONKA: LENK/DRIVE - řízení

    Velká Británie od 11.1968 do 08.1970:

    1 - RHD (pravostranné řízení)
    2 - LHD (levostranné řízení)

    Velká Británie od 08.1970 do 01.1974, Německo od 12.1968 do 01.1974:

    1 - LHD (levostranné řízení)
    2 - RHD (pravostranné řízení)

    od 09.1972:

    rok výroby sudý:

    A - LHD (levostranné řízení)
    B - RHD (pravostranné řízení)

    rok výroby lichý:

    1 - LHD (levostranné řízení)
    2 - RHD (pravostranné řízení)

  •  

    5. KOLONKA: MOTOR/ENGINE - motor

    kód motoru - klikněte sem pro otevření tabulek

  •  

  •  

    6. KOLONKA: GETR./TRANS. - převodovka

    5 - manuální, 4-rychlostní
    7 - automatická, Borg Warner 35
    B - manuální, 4-rychlostní
    F - manuální, 5-rychlostní
    C - automatická, Ford C4
    D - automatická, Ford C3

  •  

    7. KOLONKA: ACHSLE/AXLE - poháněná náprava

    Velká Británie od 11.1968 do 08.1970:

    A - 3.444:1
    B - 3.778:1
    C - 3.889:1, 3.900:1
    D - 4.125:1
    E - 4.444:1
    J - 3.889:1 heavy duty
    R - 3.222:1
    V - 3.889:1, 3.900:1 heavy duty
    W - 3.778:1 heavy duty
    X - 4.125:1 heavy duty
    Y - 4.444:1 heavy duty
    Z - 3.444:1 heavy duty

    Velká Británie od 08.1970 do 01.1974:

    8 - 3.444:1
    A - 3.545:1
    B - 3.778:1
    C - 3.889:1
    D - 4.125:1
    Q - 3.444:1 heavy duty
    R - 3.222:1
    U - 3.222:1 heavy duty
    V - 3.889:1 heavy duty
    W - 3.778:1 heavy duty
    X - 4.125:1 heavy duty
    Z - 3.545:1 heavy duty

    Německo od 12.1968 do 01.1974:

    C - 3.889:1
    L - 3.091:1
    N - 4.111:1
    R - 3.222:1
    S - 3.444:1
    T - 3.7:1
    V - 3.750:1

    od 01.1974:

    X - 4.125:1
    N - 4.111:1
    C - 3.889:1
    V - 3.889:1
    W - 3.778:1
    B - 3.750:1
    Z - 3.545:1
    S - 3.444:1
    Q - 3.444:1
    R - 3.222:1
    L - 3.091:1

  •  

    8. KOLONKA: FARBE/COLOUR/PAINT CODE - kód barvy laku

    Rok uvedený za názvem odstínu označuje, kdy se poprvé objevil ve výrobě - tzv. modelový rok

    Velká Británie od 11.1968 do 08.1970:

    1 - Blue Mink
    2 - Saluki Bronze
    3 - Silver Fox
    5 - Fern Green
    6 - Aquatic Jade
    7 - Amber Gold
    8 - Light Orchid
    B - Ermine White
    R - Aubergine
    G - Anchor Blue
    H - Red II 1965
    F - Beige 1967
    E - Light Blue
    L - Light Green 1967
    Y - nestandardní

    Velká Británie od 08.1970:

    1 - Sapphire/Light Blue 1973
    2 - Gunmetal Grey
    3 - Silver Fox
    4 - Glacier
    5 - Fern Green/Light Green 1973
    6 - Evergreen/Dark Green 1973
    7 - Light Brown 1973
    9 - Pacific Blue B - Ermine White/Pearl White 1973
    E - Diamond Blue
    G - Anchor Blue/Marine Blue 1973
    J - Sunset
    P - Garnet/Burgundy Red 1973
    S - Tawny
    T - Maize Yellow/Daytona Yellow
    D - Light Grey
    M - Lime Green/Le Mans Green
    N - Flame Red
    U - Electric Blue
    Y - nestandardní
     

    Německo od 12.1968 do 01.1974:

    1 - blue metalic
    2 - grey metalic
    3 - silver metalic
    5 - light green metalic
    6 - dark green metalic
    7 - brown metalic
    A - black
    B - white
    D - grey
    E - light blue
    G - dark blue
    J - light red
    K - dark yellow
    M - light green
    N - dark red
    P - dark red (niestandardowy)
    T - light yellow
    U - blue (niestandardowy)
    S - gold metalic
    Y - niestandardowy

    od 01.1974:

    první znak: barva

    1

    -

    miami blue metalic 1974
    cosmos blue metalic (2-vrstvý) 1979
    tibetan gold metalic (2-vrstvý) 1981
    venus gold metalic (2-vrstvý) 1982
    champagne gold metalic (2-vrstvý) 1983

    2

    -

    aquarius green metalic (2-vrstvý) 1977
    apollo green metalic (2-vrstvý) 1979
    imperial red metalic (2-vrstvý) 1983

    3

    -

    aerosilver metalic 1974
    jupiter red metalic (2-vrstvý) 1977
    sirius red metalic (2-vrstvý) 1980
    cobalt blue metalic (2-vrstvý) 1981
    titan blue metalic (2-vrstvý) 1982
    caspian blue metalic (2-vrstvý) 1983
    paris blue metalic (2-vrstvý) 1985

    4

    -

    flame orange metalic 1974
    bermuda blue (Ford of Britain) 1977
    forest green metalic (2-vrstvý) 1981

    5

    -

    onyx green metalic 1974
    jade green metalic 1975
    cosmos blue metalic 1979
    champagne gold metalic (2-vrstvý) 1982
    glacier blue metalic (2-vrstvý) 1983
    mineral blue metalic (2-vrstvý) 1985

    6

    -

    neptune blue metalic (2-vrstvý) 1977
    apollo green metalic 1979
    crystal green metalic (2-vrstvý) 1981

    7

    -

    copper brown metalic 1973
    jupiter red metalic (1-vrstvý, Ford of Britain) 1977
    celtic bronze metalic (2-vrstvý) 1982
    nimbus grey metalic (2-vrstvý) 1984

    8

    -

    nevada beige 1977
    jade green metalic (2-vrstvý) 1983

    9

    -

    signal yellow 1977
    graphite grey metalic (2-vrstvý) 1981
    dvoubarevné schema: mineral blue metalic 1985 / strato silver metalic (2-vrstvý) 1976

    0

    -

    monarch red (USA)
    signal amber 1978
    signal orange 1979
    champagne gold metalic 1981
    dvoubarevné schema: graphite blue metalic 1981 / strato silver metalic (2-vrstvý) 1976

    A

    -

    black 1969

    B

    -

    diamond white 1973

    C

    -

    sahara beige 1974
    oyster gold metalic (2-vrstvý) 1978
    dove grey 1981

    D

    -

    carnival red 1975
    regency green metalic (2-vrstvý) 1978
    sienna brown 1982
    dvoubarevné schema: glacier blue metalic 1983 / caspian blue metalic (2-vrstvý) 1983

    E

    -

    light blue 1974
    hawaiian blue metalic (2-vrstvý) 1978
    dvoubarevné schema: forest green metalic 1981 / crystal green metalic (2-vrstvý) 1981

    F

    -

    purple metalic (Ford of Britain)
    oyster gold metalic 1978

    G

    -

    marine blue 1972
    royal blue 1975
    tuscan beige 1979
    polar grey 1983
    dvoubarevné schema: cardinal red 1982 / strato silver metalic (2-vrstvý) 1976

    J

    -

    sunset 1971
    signal green (Ford of Britain) 1976
    alaska grey 1978
    carribean blue 1982

    K

    -

    laurel green (Ford of Britain) 1976
    jasmine yellow 1982
    dvoubarevné schema: strato silver metalic 1976 / nimbus grey metalic (2-vrstvý) 1984

    L

    -

    signal orange 1976
    regency green metalic 1978
    corsican blue 1980
    meadow green 1981
    lacquer red 1985

    M

    -

    bitter green 1974
    hawaiian blue metalic 1978 dvoubarevné schema: graphite grey metalic 1981 / strato silver metalic (2-vrstvý) 1976

    N

    -

    sebring red 1973
    saturn gold metalic (2-vrstvý) 1977
    highland green 1978
    ocean blue 1984
    dvoubarevné schema: titan blue metalic 1982 / strato silver metalic (2-vrstvý) 1976

    P

    -

    signal green (Ford of Britain) 1976
    tropic green 1977
    cordoba beige 1980
    sunburst red 1981

    Q

    -

    arizona gold metalic 1975
    fjord blue 1978
    havana brown metalic (2-vrstvý) 1984
    sunburst red 1981

    R

    -

    venetian red 1977
    cardinal red 1982

    S

    -

    roman bronze metalic 1976
    mineral blue metalic (2-warstwowy) 1985
    dvoubarevné schema: black 1969 / strato silver metalic (2-vrstvý) 1976

    T

    -

    daytona yellow 1972
    peppermint green 1978
    dvoubarevné schema: cardinal red 1982 / strato silver metalic (2-vrstvý) 1976

    U

    -

    platinum metalic 1976
    dvoubarevné schema: caspian blue 1983 / strato silver metalic (2-vrstvý) 1976

    V

    -

    phoenix orange 1975
    strato silver metalic (2-vrstvý) 1976

    X

    -

    midnight blue 1978
    dvoubarevné schema: strato silver metalic 1976 / graphite grey metalic (2-vrstvý) 1981
    dvoubarevné schema: nimbus grey metalic 1984 / strato silver metalic (2-vrstvý) 1976

    Y

    -

    nestandardní

    Z

    -

    dvoubarevné schema: forest green metalic 1981 / strato silver metalic (2-vrstvý) 1976

    druhý znak: modelový rok nebo volitelné provedení

    pro všechny vozy vyrobené továrnou Ford of Britain, také pro vozy z produkce Ford of Germany bez vinylové střechy - modelový rok:

    4 - 1974
    5 - 1975
    6 - 1976
    7 - 1977
    atd.

    pro vozy z produkce Ford of Germany s vinylovou střechou:

    A - vinylová střecha, černá
    C - vinylová střecha, tmavohnědá
    D - vinylová střecha, světlehnědá
    F - vinylová střecha, stříbrná
    K - vinylová střecha, tmavohnědá
    L - vinylová střecha, bílá
    M - vinylová střecha, černá + sportovní polepy
    N - vinylová střecha, tmavohnědá + sportovní polepy
    P - vinylová střecha, tmavohnědá + sportovní polepy
    Q - vinylová střecha, světlehnědá + sportovní polepy
    S - sportovní polepy

    třetí znak: modelový rok (od 01.1981)

    stejně jako podle klíče uvedeného výše

  •  

    9.KOLONKA: POLST/TRIM - čalounění/výbava interiéru

    Velká Británie od 11.1968 do 08.1970:

    <1 písmeno> <3 čísla> podle katalogu

    Velká Británie od 08.1970 do 01.1974, Německo od 12.1968 do 01.1974:

    první znak - barva:
     

    A - black - černá
    F - marquis blue - šlechtěná modrá
    H - ruby - rubínová
    J - tan - světle hnědá
    K - parchment, light tan 1973 - pergamenově bílá, světlounce hnědá
    M - jade - nefritová zeleň
    N - olive - olivová
    Y - nestandardní
     

    druhý znak - materiál:

    Velká Británie:

    A - tkanina
    1 - vinyl

    Německo:

    5,6,L,Q,Z - tkanina
    E,D - vinyl

    od 01.1974:

    první znak: barva

    A - black - černá
    B - tan 1979 - světle hnědá
    C - cloud 1974 - obláčkově modrá
    E - medium blue 1974 - střední odstín modré
    F - blue 1979, navy 1983 - modrá, námořnická modř
    G - blue 1981 - modrá
    H - red 1979 - červená
    J - chocolate 1976 - čokoládově hnědá
    K - light tan 1973, indian red 1981 - světlounce hnědá, indiánská rudá
    L - saddle brown 1974 - koženě hnědá
    M - green 1977 - zelená
    N - orange 1977, red - oranžová, červená
    P - chocolate 1976, parchment 1969 (USA), bitter chocolate 1980 - čokoládová, pergamenově bílá, hořká čokoláda tmavě hnědá
    Q - steel grey 1983 - ocelově šedá
    S - raven 1986 - havraní čerň
    T - saddle brown 1974, parchment 1969 (USA), shark grey 1980 - koženě hnědá, pergamenově bílá, žraločí šedá
    U - black, red 1969 (USA)  černá, červená
    W - light tan 1976 - světlounce hnědá
    X - grey/green 1984 Y - šedá, zelená - nestandardní barvy

    druhý znak: materiál

    od 01.1974 do 01.1978:

    1 - tkanina (L/GL/GT)
    2 - tkanina (Ghia, krátkodobě USA)
    3 - tkanina (Ghia, USA)
    5 - sportovní výbava
    A - vinyl (L/GL/GT krátkodobě USA)
    E - vinyl (USA) S - sportovní výbava (Ford of Britain)
    Y - special trim - zvláštní výbava (Ford of Britain)

    od 01.1978:

    1 - tkanina
    A - vinyl
    Y - nestandardní

  •  

    10. KOLONKA: K.D./REF./SVC REF

    pole vyplňované pouze pro vozidlo převezené do jiné továrny ke konečné montáži

  •  

    11. KOLONKA: ZUL. ACHSLAST VORN/PERM. AXLE LD. FRONT - přípustné zatížení přední nápravy

    (pouze pro trh Německa, Francie, Belgie a Lucemburska)

  •  

    12. KOLONKA: ZUL. ACHSLAST HINTEN/PERM. AXLE LD. REAR - přípustné zatížení zadní nápravy

    (pouze pro trh Německa, Francie, Belgie a Lucemburska)

  •  

    13. KOLONKA: ZUL. GESAMTGEW./GROSS VEHICLE WGT. - přípustná hmotnost vozidla

    (pouze pro trh Německa, Francie, Belgie a Lucemburska)

  •  

    14. KOLONKA: GROSS TRAIN MASS - maximální hmotnost vozidla

    pouze v zemích, kde je to požadováno

  •  

    15. KOLONKA: TYP-PRüFNUMMER-SICHERHEITSGURTE / TYPE APPROVAL NUMBER

    číslo homologace daného typu (uváděno pouze v některých zemích)

  •  

    16. KOLONKA: BREMSEN/BRAKES - brzdy

    uváděno pouze na italském trhu

  •  

    17. KOLONKA: BODY - dodatečné písmeno mezi TRIM i SVC REF, pouze pro trh USA

    D - De Luxe
    G - GT

     

  • Písmenné kódy data výroby

    Tabulka níže představuje rok a měsíc výroby, který je zakličován do 5. a 6. písmene výrobního čísla. Tato tabulka je v rozmezí let 1968-1986, tudíž použitelná jen pro Capri,

    kdežto tyto další tabulky jsou rozvrstvené pro všechny modely Ford od roku 1968 až do roku 2009.

    Roky:

    H
    J
    K
    L
    M
    N
    P
    R

    - 1968,1987
    - 1969,1988
    - 1970,1989
    - 1971,1990
    - 1972,1991
    - 1973,1992
    - 1974,1993
    - 1975,1994

        

    S
    T
    U
    W
    A
    B
    C
    D

    - 1976,1995
    - 1977,1996
    - 1978
    - 1979,1998
    - 1980
    - 1981
    - 1982
    - 1983

        

    E
    F
    G
    V
    X
    Y
    1
    2

    - 1984
    - 1985
    - 1986
    - 1997
    - 1999
    - 2000
    - 2001
    - 2002

        

    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
     

    - 2003
    - 2004
    - 2005
    - 2006
    - 2007
    - 2008
    - 2009
     

    Měsíce:

    Měsíc\Rok 1968,1972,1976,1980
    1984,1988,1992,1996
    2000,2004,2008
    1969,1973,1977,1981
    1985,1989,1993,1997
    2001,2005,2009
    1970,1974,1978,1982
    1986,1990,1994,1998
    2002,2006
    1971,1975,1979,1983
    1987,1991,1995,1999
    2003,2007
    I B J L C
    II R U Y K
    III A M S D
    IV G P T E
    V C B J L
    VI K R U Y
    VII D A M S
    VIII E G P T
    IX L C B J
    X Y K R U
    XI S D A M
    XII T E G P

    Klasický štítek z leštěného hliníku a s černým potiskem kolonkami (který je popsán výše) není jediným štítkem, který na voze najdete. Na horní části předního čela je (u typu Capri) napravo od zámku kapoty ještě jeden. Určitě jste mu moc nevěnovali pozornost, možná to bylo tím, že je maskován barvou karoserie nebo také proto, že vám řady písmen a čísel nic neříkaly...

    Na Internetu je velice šikovný dekodér, který odhalí úplně vše o voze - lišty, zrcátka, mlhovky, výbava, atd. :

    http://capri.kicks-ass.net/cgi-bin/formu_3.cgi


    Máte ve svém Capri problémy s elektroinstalací ? Nemůžete sehnat schemata zapojení ? Pak jste tady dobře. Vše je oskenováno z knihy od Haynese. Platí pro Capri se standardní výbavou s V6 motory.

     


    Rada první a základní: pokud nemáte možnost garážování, nemá smysl se pouštět do dobrodružství jménem Capri. Na denní provoz v zimě v létě je tohoto auta, které je dnes již klasikou, opravdu škoda. I sebelépe zrenovovaný vůz, který je nasazen do celoročního provozu, časem vykvete - je to dáno téměř nulovou antikorozní ochranou, která se před 20-30 lety u výrobce moc neřešila.

    Před  koupí by se měl zájemce o tento atraktivní a sportovně vyhlížející vůz zamyslet a po pravdě si říct: chci být závodník, auto olepit spoilery pak uštvat motor a auto odepsat? Pak doporučuji koupit nějakého japonce nebo Golfa - takových aut mně osobně není líto. Pokud to ale člověk bude myslet vážně a pěstovat Capri jako zálibu a negumovat koly na každé křižovatce, pak má zelenou a Capri se mu podle toho odvděčí. Nebudeme si nic nalhávat, koncepce tohoto vozu spadá někam do roku 1965. Zadní náprava může totiž nepříjemně překvapit nezkušeného řidiče při rychlém projíždění zatáček. Díky zavěšení na listových perech může totiž náprava trochu "tancovat". Na suchém povrchu Capri drží perfektně (hlavně pokud je snížené a má v pohodě tlumiče), jakmile však zaprší, nedoporučuji dávat cihlu na plynový pedál. Motory se dodávaly v celé objemové škále - od 1,3 l (první typy) až po 3,0 l V6. Poslední typy měli také 2,8 injection se 160PS. Těch je ale v ČR málo a jsou majiteli ceněny.
    Já měl vozy Capri s motory 2,0 V6 a 2,3 V6 (90/114PS). Tyto motory opět vycházejí z US koncepce OHV - mají sice poměrně málo koní (114 PS má kdejaká vyhoněná japonská 1,6), ale jsou v podstatě nezničitelné, mají poctivý kroutící moment a berou hezky od spodu. Navíc se dají poměrně snadno upravovat na větší výkon, jsou velmi rozšířené a slušný motor pořídíte za pár tisíc. Pokud je vám jedno, kolik "hrnků" bude bublat pod kapotou, zkuste i řadový dvoulitr Pinto. Je velice pružný, rychleji jde do otáček a má rozumnou spotřebu. Obrovským plusem je i fakt, že díky jeho použití v masově rozšířených Sierrách je dnes na vrakovištích spousta užitečných dílů. Pokud vám bude standardních 101 HP málo, tak v Anglii najdete stovky firem a úpravců, kteří nabízejí spousty dílů. Za pár peněz pak budete disponovat i 140-160 HP. Británie je bezesporu mekka Escortistů s motory Pinto.

    Já osobně po letech dospěl k názoru že pro mě je nejlepší volbou třílitr Essex. I když je to koncepčně tak trochu motor do traktoru, nedám na něj dopustit a to i přes to, že kolínské dvaosmičky jsou živější a jdou lépe do otáček. Tyto nedostatky Essex bohatě kompenzuje sytým a hlubokým brumláním, které se při 4500 otáčkách mění na exatický řev a svým vyšším krouticím momentem. Není to motor na denní ježdění, když ho držíte pod krkem, má žízeň. Ale za časté návštěvy pumpy se dokáže motor odměnit pěkným zátahem a na čtyřku můžete jet 40 nebo 200 km/h. Nevýhodou třílitru Essex je jeho malá rozšířenost u nás, takže dobrou volbou pro "nováčky v oboru", kteří chtějí mít bestii pod kapotou, je motor 2,8 s karburátorem či vstřikováním.

    Obecně jsou vidlicové motory odolnější, než ty řadové. Znal jsem  člověka, co měl najeto na své V6 500.000 km a ta si stále spokojeně předla. Já měl kdysi na jednom ze svých Capri 2,0 V6 automat asi 300.000 a bylo to nejspolehlivější auto. Všichni ho znali pod jménem Oblud. Barva jeho (asi pátého) laku se podle tabulek výrobce oficiálně jmenovala "vagónová zeleň". Pak jsem ho prodal za pakatel kámošovi, ten ho po půl roce pustil dál nějakým balíkům od Břeclavi, kteří ho totálně odepsali - čest Obludově památce. Amen.
    Pokud jste rozhodnutí pro koupi MkIII, doporučuji koupit ročník 83 a výše. Tento zlomový rok byl ve znamení změn a auta mají vylepšený podvozek (1-listová pera), 5-ti kvalt, lepší interiéry, a jsou všeobecně zachovalejší a spolehlivější. U nás vždy byla nejvíce na prodej auta s motory 1,6 (asi 75PS); 2,0 (105 PS); 2,0V6 (90 PS) a 2,3V6 (114PS). Řadové motory (i 2.0V6) se však v honbě za výkonem za minimum investic vytrácejí a bývají nahrazovány šestiválci 2.3 a více a poslední dobou mám pocit, že 2.8 je nutnost pro přežití v ortodoxní Fordí komunitě :-). Na originální třílitry (138 PS) a 2,8i (160PS) nebo dokonce 2.8 TURBO (188 originál až 4xxPS upravené) můžete takřka zapomenout, ty sotva seženete ve slušném stavu. Vyberte si motor podle toho, co Vám dovolí finanční možnosti (povinné ručení, náklady na provoz). Nedoporučuji motor 1.6, s ním neušetříte. Žere stejně jako dvoulitr a je pro tunové Capri příliš líný. Výhoda je jen o pár tisíc menší povinné ručení. Ideální je asi 2,3V6. Je dostatečně silná a spolehlivá.
    Nahradní díly seženete na vrakovištích, po inzerátech - www.fordever.cz , annonce, motorinzert, atd.
    Běžné díly - brzdy, destičky, filtry, plechařinu, součásti motoru ( stejně jako u Taunusu, Granady, Escortu)  seženete běžně v obchodech.
    Nekupujte auto čerstvě po laku - nikdy nevíte, kolik rzi a kitu je pod ním. Je lepší si udělat lak svépomocí. Pokud však se i tak rozhodnete pro nalakované auto, a nejste stavu poznat "ojebávky" pohledem či poklepem, zkuste problematická místa otestovat magnetem. Na rez či kit se určitě nepřiplácne. Je dobré Capri koupit od fandy, který třeba má rodinu a Capri je mu už malé a on se ho s těžkým srdcem zbavuje. Pozor ale na "lidovou tvořivost" !
    Nemá význam vykládat o superlativech. Je to přece jen starší auto. Na druhou stranu je tak jednoduché, se si jej budete moci opravovat sami. Když budete mít štěstí, koupíte spolehlivé auto, které bude dělat jen radost. Pokud máte možnost dovézt auto v originálním stavu z Německa nebo Švýcarska a tady jej postavit na veteránská čísla, udělejte to. V Německu je samozřejmě daleko větší výběr, ale ceny za poslední léta prudce narostly.


    Ford Capri – na co si dát pozor při koupi vozu

    1. Při kontrole karoserie se prvně zaměříme na přední blatníky, kde bývá koroze na obvyklých místech, kam odlétává bláto a kumuluje se. Nejvíce trpí přední části kolem lamp (kouknem i na ně, jestli uvnitř nekorodují), hlavně u napojení na přední spodní panel pod nárazníkem (4) a kapsy za předním kolem a sloupek uchycení dveří (6, 7). Koroze také bývá v rozích pod čelním sklem. Hodně rzi se také objevuje na zadní spodní části blatníků u napojení na prahy. Tam také častou korodují dveře, jejichž celá spodní část pod hranou je ohrožena.

    2. Po otevření kapoty (které zkontrolujeme zespodu celou přední část) se podíváme na části kolem uchycení zavěšení Mc Pherson (5) a do rohů vedle pantů, co drží kapotu (u pojistek a na stejném místě v druhém rohu). Koroze bývá usazena kolem lamp i u předního spojovacího plechu v čele motorového prostoru.

    3. Zkontrolujeme prahy po celé délce, vnější i vnitřní stranu. Nejvíce koroze bývá u obou náprav (6, 8). Když už kontrolujeme spodní část vozu, nezapomeneme se podívat na stav nosníků a otvorů pro zdvih heverem. Také koukneme na podlahy, hlavně v rozích a na místa, kde je ukotven bezpečnostní pás.

    4. Zadní lemy (9) bývají většinou po smrti, zkontrolujeme vnitřní i vnější část a přejdeme dolů ke kapsám (10) za koly, kde se také kumuluje odlétající bláto. U Capri MkI je dobré se ještě podívat na spodek vozu kolem rezervy a pod kufrem.

    5. U vozů rozšiřovaných laminátovými kity důkladně prověříme napojení a zkontrolujeme plechařinu pod ním tam, kde je to možné. Neodborně takto postavené auto může rychle přivodit zkázu laku, který pak praská. Také vykytované přechody se mohou po čase vlnit a praskat. Proto je dobré nechat vůz po vykytování několik měsíců odstavený a sledovat změny na povrchu.

    6. Pak je dobré se ještě jednou podívat pod auto odpředu dozadu. Začneme uchycením předního stabilizátoru, zkontrolujeme nápravnici, která většinou schytá nárazy do předmětů na vozovce (kameny,….). Olejová vana by měla být pokud možno bez prohnutí a odřenin – špatně se to pak spravuje. Zkontrolujeme stav sběrného potrubí a výfukového systému. Podíváme se na stav listových pružin (stává se, že praskají) zadní nápravy a jejich uchycení, včetně uchycení stabilizačních ramen.

    7. Uvnitř vozu toho moc nevymyslíme. Pokud je dosavadní majitel prase nebo kuřák, podle toho vypadá i interiér. Prosezená a proprděná sedačka není neobvyklý jev. Doporučuji se podívat pod koberec (za tu námahu to stojí) pod palubní deskou a pod pedály u řidiče i v nohách spolujezdce, prohlídku bych nevynechal také za předními sedadly. Pokud je koberec vlhký, do vozu vniká někudy voda. Výjimku tvoří zimní dny, kdy posádka natahá dovnitř vozu na botách spousty sněhu, který pak roztaje.

    8. Prohlídka motoru je velice individuální. Voda v motoru se dá poznat za studena tak, že na sundaném víčku chladiče je šedivá tekutina. Nejlepší je to až po jízdě, kdy je na měrce šedivá bublinatá směs. Sejmul bych víčko doplňování oleje a prstem setřel vnitřní stranu ventilového víka (pozor, bude horké). Tím se dá také vyčíst, jak je o motor postaráno - když bude prst začerněný karbonem, není to dobré znamení. Také pokud bude motor zaplácaný olejem, nic dobrého ohledně údržby to nevěstí.

    9. Hodně o stavu vozu napoví až jízda. Pružnost, hlučnost, klepání a další chování motoru se pozná po důkladné jízdě. Stav opotřebení spojky se pozná, že se na rozjezd zařadí 4. rychlostní stupeň a pod plynem se rozjíždíme. Pokud auto hned nechcípne, je obložení v háji. Při jízdě máme možnost vyzkoušet řízení, jeho vůli a vibrace. Drtivá většina Capri táhne doleva.

    10. Stává se, že při jízdě přicházejí vibrace a klepání ze středu tunelu. V tomto případě je něco s pružným uložením kardanu.

    11. Starší typ převodovek má problém s vychozenými silonovými pouzdry táhel, které pak o sebe dřou a špatně se řadí. Někdy bývají špatné synchrony na 2. rychlostním stupni. U novějších převodovek se stává, že pokud je vymačkaná pružina, při jízdě s kopce při sundání nohy z plynu páka vyskočí do neutrálu. To je ale řídký jev.

    12. Důkladně vyzkoušíme brzdy, tvrdost pedálu. Pokud se při brždění při jízdě z kopce rozvibruje volant, jsou zvlněné kotouče, nebo špatné silentbloky na ramenech přední nápravy.

    13. O tlumičích je zbytečné psát. Většinou jsou zralé na výměnu. U stojícího vozu se dají vyzkoušet stlačením části vozu směrem dolů. Pokud se pak auto houpe jak plachetnice na vodě, je to jasné. Nejvíce ale vypoví jízda ve slalomu.

    14. Zapomenout bychom neměli na ruční brzdu. Lanovou bude jistě po létech provozu vytahaný.

    15. Je dobré se vydat na rychlostní komunikaci mimo město, abychom vyzkoušeli hlučnost diferenciálu a ložisek ve vyšších rychlostech. Pokud má vůz široká kola nebo podložky, ložiska jsou o to víc namáhaná.

    16. Vraťme se k interiéru, kde je potřeba vyzkoušet spoustu věcí – od funkčnosti všech přístrojů, vytápění zadního skla, funkčnosti světel, stěračů, houkačky, kontrolek, …atd.

    17. Opakování je matkou moudrosti – naposled se na vůz podívejte od nárazníku k nárazníku, od pneumatik po střechu. Nyní již máte posbírány všechny informace a jste připraveni jednat od ceně.



    Aktualizováno: 29-05-2006